لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

روسیه: با دولت آینده آمریکا مذاکره خواهیم کرد


روسیه روز چهارشنبه ضمن رد پیشنهادات جدید آمریکا در مورد سامانه دفاع ضدموشکی در اروپا گفت برای حل این مشکل بعد از رفتن باراک اوباما به کاخ سفید اقدام خواهد کرد.


خبرگزاری ایتارتاس به نقل از منبعی در کرملین که نامی از او برده نشده می‌گوید: «روسیه در مورد امنیت اروپا حاضر به همکاری با ایالات متحده است، اما پیشنهادات جدید را ناکافی می‌داند.»


کرملین که معتقد است سامانه دفاعی ایالات متحده تهدیدی برای امنیت ملی روسیه است می‌گوید دولت جرج بوش نتوانسته است با پیشنهادات جدید خود نگرانی‌های روسیه را برطرف کند.


این منبع گفته است: «ما با این پیشنهادات موافق نیستیم و با دولت جدید [آمریکا] گفت‌وگو خواهیم کرد.»


باراک اوباما با در پیش گرفتن رویکردی محتاطانه‌تر از دولت جرج بوش گفته است که پیش از ارسال این سامانه ضدموشکی می‌خواهد از کارایی آن مطمئن شود.


او همچنین افزوده است که دولت بوش «در صدد است رییس جمهور جدید آمریکا را در موقعیتی بگذارد که مجبور شود مسئولیت چیزی را بر عهده بگیرد که خودشان ساخته و پرداخته‌اند.»


ایالات متحده در پیشنهادات قبلی خود با هدف جلب اعتماد روسیه وعده داده بود که پذیرای نمایندگان روس برای دیدار از سایت سامانه ضدموشکی خود باشد.


اما در مورد محتوای پیشنهادات جدید هیچ یک از مقامات آمریکایی و روس تاکنون اطلاعاتی نداده‌اند.


با این که مقامات کرملین هنوز در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده‌اند، از آنجا که سه خبرگزاری مهم روسیه این خبر را به نقل از «منبع ناشناس» مذکور مخابره کرده‌اند به نظر می‌رسد گفته‌های او بیانگر موضع رسمی دولت روسیه باشد.


روسیه در همان روزی پیشنهادات آمریکا را رد می‌کند که ویلیام برنز، نفر سوم وزارت امور خارجه ایالات متحده، در مسکو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، و دو مقام بلندپایه دیگر این کشور دیدار داشت. هدف از دیدار آقای برنز رایزنی در مورد پرونده هسته‌ای ايران، مناقشه گرجستان و روسيه و همچنین سامانه دفاع ضدموشکی آمريکا بود.


دیمیتری مدویدف، رییس جمهور روسیه، هفته گذشته یک روز پس از انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که در پاسخ به طرح آمریکا برای نصب سامانه دفاع ضدموشکی در لهستان و جمهوری چک دست به نصب سامانه ضدموشکی خود در مرز لهستان خواهد زد.


واشینگتن می‌گوید برای حفاظت از کشور ایالات متحده در مقابل حملات موشکی کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران به این سامانه ضدموشکی نیاز دارد.


اما باراک اوباما با در پیش گرفتن رویکردی محتاطانه‌تر از دولت جرج بوش گفته است که پیش از ارسال این سامانه ضدموشکی می‌خواهد از کارایی آن مطمئن شود. جرج بوش مصر است که این سامانه هر چه زودتر عملیاتی شود.
XS
SM
MD
LG