لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

سوییس، اسراییل را به نقض کنوانسیون ژنو متهم کرد


سوییس اسراییل را متهم کردکه با تخریب خانه‌های فلسطینیان در اورشلیم و نزدیک رام‌الله کنوانسیون‌های ژنو را نقض کرده است و از این کشور خواست بی‌درنگ تخریب خانه‌های فلسطینان را متوقف کند.


اسراییل می‌گوید در اورشلیم و نزدیک رام‌الله خانه‌هایی را که غیر قانونی ساخته شده‌اند، خراب می‌کند.


به گزارش آسوشیتدپرس، یک سخنگوی سفارت اسراییل در برن، پایتخت سوییس،در واکنشبه این اعتراض با بیان اینکه چنین اقدامی «خودسرانه» نیست، گفت: «تخریب این خانه‌ها با دستور دادگاه انجام شده است.»



سوییس که ناظر بر اجرای کنوانسیون‌های ژنو است می‌تواند از امضاکنندگان این پیمان درخواست کند که به دلیل نقض مقررات، تشکیل جلسه دهند. با این حال سوییس از قدرت اجرایی ویژه‌ای برای اعمال این مقررات در کشورهای عضو برخوردار نیست.


لارش کنوشل، سخنگوی وزارت امورخارجه سوییس در این باره گفت که تخریب این خانه‌ها با اساس قوانین بین‌الملل در مورد تعهدات دولت‌های در حال جنگ و اشغالگر که در کنوانسیون ژنو آمده است، درتعارض است و آن را نقض می‌کند.


برپایه چهارمین کنوانسیون ژنو، دولت‌ها و قدرت‌های اشغالگر بایداموال و دارایی‌های جمعیت غیرنظامی تحت کنترل خود را محترم بشمارند.


وزارت امورخارجه سوییس می‌گوید به دلیل تخریب اخیر خانه‌های فلسطینان، به طور رسمی اعتراض خود را به اسراییل تسلیم کرده است.


دولت سوییس در بیانیه خود تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها را «نقض قوانین بشردوستانه جهانی» دانسته و آن را غیر قابل «توجیه» خوانده است.


سوییس در این بیانیه همچنین اورشلیم شرقی را «بخش اصلی سرزمین اشغالی فلسطینی» نامیده است، عبارتی که اسراییلی‌های تندرو با آن مخالفند و خواهان تسلط همیشگی اسراییل بر این شهر هستند.


اسراییل در جنگ ۱۹۶۷ اورشلیم شرقی را به تصرف خود درآورد.با این حال فلسطینی‌ها امیدوارند در صورت تشکیل کشور مستقلفلسطین بخش شرقی اورشلیم را به عنوان پایتخت خود برگزینند.


«کمیته اسراییلی مخالف با تخریب خانه‌ها» که مقر آن در اورشلیم است، اعلام کرده که در سال ۲۰۰۸چندین خانه در اورشلیم شرقی ویران شده است. این کمیته می‌افزاید دادگاه دستور تخریب ۹۰ خانه دیگر را نیز صادر کرده است.


XS
SM
MD
LG