لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

البرادعی: آثار اورانیوم یافت‌شده در سوریه کافی نیست


محمد البرادعی، رییس سازمان انرژی اتمی، روز دوشنبه در دوبی گفت که آثار یافت‌شده اورانیوم در ویرانه ساختمانی در سوریه که سال گذشته اسراییل بمباران کرد «قانع‌کننده و کافی» نیست.


آقای البرادعی گفت که آژانس برای تعیین این که اورانیوم یافت‌شده در این ویرانه از یک رآکتور هسته‌ای بوده به همکاری بیشتر سوریه و دیگر کشورها نیاز دارد.


یک مقام سوری نیز روز سه‌شنبه گفت کشف آثار اورانیوم در ویرانه تأسیسات بمباران‌شده سوریه ثابت نمی‌کند که این کشور در حال ساخت رآکتور اتمی بوده است.



«انتخاب با خود سوریه است که چه راهی را در پیش بگیرد. می‌تواند نیرویی برای ثبات خاورمیانه باشد یا نیرویی برای بی‌ثباتی آن.»
دیوید میلی‌بند


بوثینه شعبان، مشاور رییس جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که دمشق چیزی برای پنهان کردن ندارد و در انتظار گزارش سازمان انرژی اتمی از نتیجه تحقیقات خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای سوریه می‌ماند.


آقای شعبان گفت: «ما منتظر گزارش آژانس هستیم و خواهان آنیم که دنیا در برابر تجاوزی که به کشورمان شده بایستد.»


مقامات آمریکایی می‌گویند که این ساختمان رآکتوری رو به پایان بوده که در صورت فعال شدن می‌توانسته است پلوتونیوم مورد نیاز برای تسلیحات هسته‌ای را تولید کند.


«انتخاب با خود سوریه است»


در همین حال دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، که روز سه‌شنبه در دمشق با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، دیدار خواهد داشت می‌گوید در این دیدار بر نقش بزرگی که سوریه می‌تواند در ثبات خاورمیانه داشته باشد تاکید خواهد کرد.


آقای میلی‌بند در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی گفت: «انتخاب با خود سوریه است که چه راهی را در پیش بگیرد. می‌تواند نیرویی برای ثبات خاورمیانه باشد یا نیرویی برای بی‌ثباتی آن.»


دیوید میلی‌بند از سال ۲۰۰۰ تاکنون نخستین وزیر خارجه بریتانیا خواهد بود که به دمشق سفر می‌کند.


آقای میلی‌بند همچنین گفت: «مطمئنا سوریه باید به سوال‌های مهمی هم پاسخ دهد:‌ در مورد ستیزه‌جوهای خارجی که وارد عراق می‌شوند،‌ وضعیت لبنان، و کمکی که سوریه می‌تواند به ثبات منطقه بکند.»


با این که رابطه دمشق با غرب به دلیل اتهامات ایالات متحده دچار تیرگی شده، در طول چند ماه اخیر تلاش‌های دیپلماتیک بین اروپا، به‌ویژه فرانسه و بریتانیا، و سوریه افزایش یافته است.


آمریکا می‌گوید سوریه چشم خود را بر ستیزه‌جویان اسلام‌گرا که از این کشور وارد عراق می‌شوند بسته است.


دولت جرج بوش در سال ۲۰۰۴ سوریه را به دلیل حمایت از جنبش حماس فلسطین و حزب‌الله لبنان مورد تحریم قرار داد.


اتحادیه اروپا نیز بارها از دمشق خواسته است به حمایت خود از حزب‌الله پایان دهد.


XS
SM
MD
LG