لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

ناوچه هندی «کشتی مادر» دزدان دریایی را غرق کرد


در حالی که صاحبان نفتکش عظیم عربستان سعودی در حال مذاکره با دزدان دریایی هستند، ‌یک ناوچه هندی یک «کشتی مادر» دزدان دریایی را در خلیج عدن غرق کرد.


ناوچه هندی که یکی از چند ناو مسئول حفاظت از خطوط کشتیرانی در این منطقه نزدیک به کشور سومالی است سه ‌شنبه شب پس از آن که دزدان دریایی به سوی آن شلیک کردند این کشتی دزدان را مورد هدف قرار داد.


سخنگوی نیروی دریایی هند می‌گوید: «این کشتی در پاسخ به درخواست ‌های مکرر ناوچه برای توقف و بازرسی تهدید کرد که ناوچه را منفجر خواهد کرد.»


گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس حاكى است كه در ۱۲ روز گذشته هفت كشتى در آب هاى سواحل سومالى ربوده شده است.


در همین حال شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: هنوز نتوانسته است با کشتی حامل گندم خود که در خلیج یمن ربوده شد تماس برقرار کند.


محمد مهدی راسخ، از اعضای هیات مدیره شرکت خطوط کشتیرانی ایران، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: «ایران فقط این کشتی را اجاره کرده و اگر دزدان دریایی باج بخواهند صاحبان هنگ‌ کنگی، باید آن را بپردازند.»


کشتی هنگ‌ کنگی «دیلایت» که با ۲۵ نفر خدمه در اجاره جمهوری اسلامی بود روز سه ‌شنبه در راه بندرعباس و در نزدیکی سومالی توسط دزدان دریایی سومالیایی ربوده شد.


ربودن اين كشتى هنگ ‌كنگى دو روز پس از ربوده شدن نفتکش عظیم حامل نفت عربستان در ساحل سومالى صورت مى‌ گيرد كه ارزش محموله آن ۱۰۰ ميليون دلار تخمين زده مى‌شود.


نفتكش عظيم «سيريوس استار» روز یکشنبه در ۸۳۰ كيلومترى سواحل كنيا ربوده شد و روز دوشنبه در پناهگاه دزدان دريايى در منطقه ايل، شمال سومالى، لنگر انداخت.


طى يك سال گذشته دزدان دريايى سومالى بيش از ۹۰ كشتى را در آب‌ هاى بين‌ المللى ربوده‌اند.


حملات این دزدان در اطراف خلیج سومالی در سال جاری ۷۵ درصد افزایش داشته و باج‌های چند میلیون دلاری باعث شده که آنها بیش از پیش وارد دریا شده و برای ۲۰ هزار تانکر و کشتی تجاری که سالانه از این مسیر عبور می‌کنند مشکلات بیشتری ایجاد کرده اند.


در ۳۱ مرداد ماه سال جارى نیز كشتى ايرانی ديانت، در حالى كه با ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد معدنى و صنعتى از چين به سمت هلند در حركت بود، در آب‌هاى درياى عدن دزديده شد. ايران ديانت هفت هفته بعد، و پس از مذاكره با دزدان دريايى سوماليايى آزاد شد.


سومالى از سال ۱۹۹۲ كه حكومت ژنرال محمد زيادباره سقوط كرد فاقد دولت بوده و توسط قبايل بزرگ اداره مى‌شود.


XS
SM
MD
LG