لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

بوش: برنامه اتمی ايران همچنان تهديدی برای صلح است


جرج بوش، رييس جمهور آمريکا، می گوید برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای صلح جهانی است.
عکس از: epa
جرج بوش، رييس جمهور آمريکا، می گوید برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای صلح جهانی است. عکس از: epa

جرج بوش، رييس جمهور آمريکا، روز جمعه گفت: برنامه هسته ای ايران همچنان خطری برای صلح جهانی است و واشنيگتن اجازه نخواهد داد تهران به سلاح اتمی دست يابد.


جرج بوش با اشاره به ارائه مشوق های ديپلماتيک و اقتصادی برای ترغيب تهران به تعليق غنی سازی اورانيوم گفته است: ايران تاکنون به اين مشوق ها پاسخ نداده است و برای «امنيت مردم ما و صلح در جهان، آمريکا اجازه نخواهد داد ايران به سلاح اتمی دست يابد».


خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در خردادماه سال جاری برای مذاکره به تهران سفر کرد و برای ترغيب ايران به توقف غنی سازی اورانيوم به نمايندگی از شش قدرت بزرگ جهان؛ آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا، فرانسه و آلمان ، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، بسته مشوق های اقتصادی و سياسی را به مقام های ايرانی ارائه کرد.


ايران تاکنون به طور رسمی پاسخی به اين بسته پيشنهادی ارائه نکرده است.


آقای بوش در بخش ديگری از سخنرانی خود در مرکز سياست خاورميانه در مؤسسه پژوهشی بروکينگز در واشينگتن که متن آن توسط کاخ سفید منتشر شده است، گفته است:«[برنامه] غنی سازی اورانيوم ايران همچنان تهديدی بزرگ برای صلح است».


آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند، که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای برای توليد انرژی، به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی دست يابد .


ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و تهران به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


«توقف غنی سازی برای ادامه مذاکرات»


در همین زمینه،خاوير سولانا در ديدار با خبرنگاران ايرانی گفته است که قدرت های جهانی با توليد برق و انرژی در ايران از طريق ابزارهای هسته ای مشکلی ندارند و آن را حق ايران می دانند.


مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا با تاکيد بر ضرورت «شفاف سازی» در برنامه هسته ای ايران گفت:« ادامه غنی سازی اورانيوم که اقدام پر هزينه ای است و جايی هم برای استفاده از آن وجود ندارد موضوعی است که بايد درباره آن منطقی برخورد کرد.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است و می گويد : تعليق غنی سازی اورانيوم «خط قرمز» اين کشور است و هرگز به آن تن نخواهد داد.


با اين حال، آقای سولانا گفت: «اگر شما [مقام های ايرانی] فريز (توقف غنی سازی) را انجام دهيد می توانيم در باره پرونده هسته ای ايران وارد مذاکرات شويم.»


مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا همچنين تاکيد کرد که ايران در مسير مذاکرات بايد «تضمين عينی» بدهد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای توليد انرژی است.


آقای سولانا راه حل مناقشه هسته ای ايران را «توقف غنی سازی و همکاری با جامعه بين المللی دانست» که از اين طريق ايران تکنولوژی لازم برای توليد انرژی هسته ای را کسب خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG