لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

نیروهای زمینی اسرائیل وارد خاک غزه شدند


سرگئی لاورف، در شرم الشیخ با کاندلیزا رایس دیدار کرده است. (عکس از epa)
سرگئی لاورف، در شرم الشیخ با کاندلیزا رایس دیدار کرده است. (عکس از epa)

نیروهای زمینی اسرائیل شامگاه شنبه یک هفته پس از شروع حملات هوایی به نوار غزه، با هدف «تصرف مناطق راکت‌پرانی حماس» وارد خاک غزه شدند.


شاهدان عینی در گفتگو با خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز ورود سربازان اسرائیلی به شمال نوار غزه را تأیید کرده‌اند و دفتر اهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل نیز از «عزم نیروهای زمینی این کشور برای تصرف مناطق راکت‌پرانی حماس در خاک غزه» خبر داده است.


یک شاهد عینی ساکن منطقه بیت لاهیا در شمال غزه گفته است که یک ستون از تانک‌های نیروی زمینی اسرائیل که توسط هلی‌کوپترهای جنگنده پشتیبانی می‌شدند، وارد خاک اسرائیل شده‌اند.


با این حال این شاهد عینی گفته است که ارزیابی دقیقی از میزان نفوذ نیروهای اسرائیلی در خاک غزه ندارد.


در همین حال یک سخنگوی فرماندهی ارتش اسرائیل هم گفت که تصرف غزه یک «گردش مدرسه‌ای» نیست و برای روزهای زیادی ادامه خواهد داشت.


از سوی دیگر در حالی که به گفته یک مقام وزارت دفاع اسرائیل ده‌هزار سرباز اسرائیلی در روزهای گذشته در مرز غزه تجمع کرده بودند،


با آغاز مرحله زمينی جنگ عليه غزه ارتش اسرائيل ۲۰ هزار نيروی ذخيره دیگر را فراخواند .

همزمان با آغاز عملیات زمینی اسرائیل در غزه، ارتش این کشور تأکید کرد که ساکنان این سرزمین تحت کنترل حماس، هدف عملیات اسرائیل در این منطقه نخواهد بود اما در عین حال به آنها هشدار داد که از پناه دادن به کسانی که از سوی ارتش اسرائیل تروریست خوانده شده‌اند خودداری کنند.


نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی وضعیت غزه


از دیگر سو، منابع خبری اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشست ویژه‌ای را برای بررسی وضعیت غزه تدارک دیده است.


این نشست قرار است که در ساعت ۷ بعدازظهر روز شنبه به وقت شرق آمریکا (ساعت ۲۴ به وقت گرینویچ) برگزار شود.


نشست اضطراری شورای امنیت در حالی است که نشست شامگاه چهارشنبه گذشته این شورا که به درخواست اتحادیه عرب تشکیل شده بود، با مخالفت آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه این کشورها درباره بحران غزه به نتیجه نرسید .


آمریکا پیش‌نویس این قطعنامه را، که لیبی آن را به نمایندگی از ۲۲ کشور اتحادیه عرب درمیان اعضای شورای امنیت توزیع کرده بود، به دلیل «نامتوازن» و «یکسویه» بودن رد کرد، چرا که در این پیش‌نویساز حماس خواسته نشده بود حمله‌های راکتی به جنوب اسرائیل را متوقف کند.


حمله هوایی به ۴۰ نقطه غزه در روز شنبه


این تحولات در حالی است که در روز شنبه نیروی هوایی اسرائیل ۴۰ نقطه در خاک غزه از جمله یک مسجد در جبلیه را بمباران کرد.


این حملات در سراسر روز شنبه ادامه داشت اما در ساعات پس از تاریکی هوا تمرکز بیشتری یافت و بر اساس گزارش‌ها حمله هوایی به مسجدی در جبلیه در غزه دستکم ۱۰ کشته به جای گذاشته است.


حملات اسرائیل به غزه در یک هفته گذشته بیش از ۴۶۰ کشته بر جای گذاشته و بیش از ۲ هزار فلسطینی نیز در خلال این حملات زخمی شده‌اند. همچنین تا کنون ۴ شهروند اسرائیلی بر اثر پرتاب راکت توسط حماس جان باخته‌اند.


اسرائیل می‌گوید هدف از ادامه حملات نظامی به نوارغزه، مقابله با پرتاب راکت و خمپاره از سوی حماس است که شهرها و شهرک‌های جنوب اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.


در مقابل حماس دلیل این راکت پراکنی‌ها را محاصره اقتصادی غزه از سوی اسرائیل عنوان می‌کند و می‌گوید تا زمانی که محاصره غزه و تحریم‌های اقتصادی ادامه داشته باشد، با هیچ طرح صلحی موافقت نخواهد کرد.


XS
SM
MD
LG