لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

«موضوع دفتر عبادی، در حیطه امور قضایی نیست»


در اطلاعیه یک مقام دستگاه قضایی آمده است که مسائل مربوط به دفتر خانم عبادی «اصولاً در حیطه امور قضایی قرار نمی‌گیرد».
در اطلاعیه یک مقام دستگاه قضایی آمده است که مسائل مربوط به دفتر خانم عبادی «اصولاً در حیطه امور قضایی قرار نمی‌گیرد».

مأمورانی که هفته گذشته با حضور در دفتر شیرین عبادی برخی مدارک و اسناد و از جمله دو کامپیوتر دفتر وی را با خود برده‌اند، به گفته یک مقام دستگاه قضایی، حکمی از مراجع قضایی نداشته‌اند.


مسئول دفتر سخنگوی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای که خبرگزاری مهر به آن استناد کرده، اعلام کرده است که «مراجع قضایی در خصوص دفتر وکالت شیرین عبادی، حکم یا قراری صادر نکرده‌اند و موضوع ایشان مالیاتی است».


در اطلاعیه این مقام دستگاه قضایی آمده است: بر اساس اطلاعات واصله مسائل مربوط به دفتر خانم عبادی مربوط به مباحث مالیاتی ایشان است که «اصولاً در حیطه امور قضایی قرار نمی‌گیرد».



این در حالی است که به گفته عبدالفتاح سلطانى، وكيل دادگسترى، كه در زمان حضور مأموران در دفتر خانم عبادی بوده است، بر اساس ماده ۱۸۱ قانون ماليات «مأموران مىتوانند با هماهنگى نماينده دادگسترى، دفاتر مالى مؤسسات و شركت‌ها را بررسى كنند و در صورت نياز دفاتر را با خود ببرند.»


آقای سلطانى در آن زمان به رادیو فردا گفته بود: « آنچه كه رخ داده، اين است كه در دفتر يک وكيل اصولاً اسناد مالى نيست و پرونده‌هاى موكلانش وجود دارد. تمام پرونده‌ها، بسيارى از اوراق و مدارک و دو كيس كامپيوترى كه مربوط به امور دفترى است با خود برده‌اند كه با يک نگاه سطحى معلوم بود جنبه مالياتى ندارند.»


به گفته اين وكيل دادگسترى، «مأموران چند ساعت در دفتر خانم عبادى بودند و تقريباً هر آنچه از پوشه، مدرك، كاغذ و كامپيوتر بود را با خود بردند كه اين با هيچ ماده قانونى جور در نمىآيد.»


اقدام مأموران دولتی در ضبط مدارک و اسناد دفتر خانم عبادی با واکنش شدید اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه شد و فرانسه رییس وقت اتحادیه اروپایی با احضار سفیر ایران در این کشور، مراتب نارضایتی این اتحادیه از رفتار ایران با خانم عبادی را اعلام کرد.


آمريكا نیز هجوم مأموران به دفتر وكالت شيرين عبادى را محكوم كرد و اين اقدام را نمونه تازه‌اى از امتناع ايران از احترام به هنجارهاى بين‌المللى ارزیابی کرد.


تشدید اقدامات علیه فعالیت‌های شیرین عبادی


اقدام مأموران دولتی در هفته گذشته، در حالی بود که تنها چند روز از بسته شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر توسط نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی می‌گذشت.


یه روز بعد از آن نیز در روز پنجشنبه شماری از دانشجویان معترض به بهانه حمایت از مردم غزه در مقابل دفتر خانم عبادی تجمع کرده و تابلوی دفتر وی را پایین کشیدند.


مجموعه این اقدامات که در هفته‌های اخیر علیه فعالیت‌های برنده ایرانی جایزه صلح نوبل شدت یافته است مورد اعتراض نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است و از جمله دبیر کل سازمان ملل نیز روز شنبه ضمن ابراز نگرانی از حملات مکرر به شیرین عبادی در ایران، از دولت جمهوری اسلامی خواست امنیت او را تضمین کند.


ایران از واکنش‌های بین‌المللی در این مورد ناراضی است و در این زمینه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که لازم نیست مجامع بین‌المللی نگران وضعیت خانم عبادی باشند.


حسن قشقاوی شکايت خانم عبادی به مقامات خارجی را نیز نکوهش کرده و گفته است: «بايد اين گونه مسايل در درون و به عنوان يک خانواده حل شود».


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرده است که «نشاط حقوق بشری درايران بسيار است و هيچ محدوديتی برای فعالان حقوق بشر وجود ندارد».


XS
SM
MD
LG