لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه رسالت خبر داده عرضه بنزين ۱۰۰ تومانی از سال آينده متوقف ، و بنزين به صورت آزاد عرضه خواهد شد.


به نوشته اين روزنامه معاون وزير نفت از توقف عرضه بنزين ۱۰۰ تومانی از سال آينده خبر داده و گفته « قيمتی بنزين ۴۰۰ تومان به قيمت آزاد و ۱۰۰ تومان به قيمت دولتی در سال آتی وجود خارجی نخواهد داشت و به کلی جمع می شود. »


رسالت نوشته که اکبر ترکان نحوه عرضه بنزين در سال آينده را آزاد اعلام کرده و گفته « قيمت بنزين در ايران به تدريج و طی سه گام به قيمت های فوب خليج فارس عرضه خواهد شد. »


آقای ترکان همچنين گفته که دولت غير از بودجه تعيين شده برای واردات بنزين در سال جاری ، اکنون با کسر بودجه ۲ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلاری برای واردات بنزين مواجه شده است.


۷۵ درصد کارگران زير خط فقر قرار دارند


روزنامه اعتماد ملی گزارش داده که ۷۵ درصد کارگران در ايران با در آمدی زير خط فقر زندگی می کنند.


به نوشته اين روزنامه علی بيگی نايب‌رئيس کانون عالی شورای اسلا‌می کار ، با اشاره به اينکه خط فقر فعلی در جامعه کنونی ايران ۶۰۰ هزار تومان است گفته « درحال حاضر ۷۵ درصد از جامعه کارگری کشور زير خط فقر فعلی گذران معيشت می‌کنند. »


وی همچنين با انتقاد از شيوه تعيين دستمزد کارگران گفته است : دستمزد کارگران بر مبنای تورم ۱۲ ماه گذشته ارزيابی می‌شود ، در حالی که به دليل افزايش سالا‌نه نرخ تورم ، افزايش دستمزد بايد بر مبنای پيشنهاد بودجه مجلس وآثار تورمی سال ۸۸ محاسبه شود.


انتقاد از مصرف در آمد نفت برای واردات


روزنامه مردمسالاری ، در يادداشتی با عنوان «چو دخلت نيست ، خرج آهسته تر کن» به انتقاد از مصرف در آمد کلان نفتی از سوی دولت برای واردات پرداخته ، و نوشته « کسانی که با تحليل ناصواب "ديگر غرب بايد خواب نفت کمتر از صد دلار را ببيند" سرمايه های ملی را خرج واردات کالاهای غير ضروری کرده اند ، اکنون بايد پاسخگوی وضعيت پيش آمده باشند. »


اين روزنامه با اشاره به اينکه « گمرگ کشور در آخرين گزارش خود از ۴۲ ميليارد دلار واردات در مقابل ۱۴ ميليارد دلار صادرات غير نفتی طی ۹ ماه گذشته خبر داده » نوشته است : کشوری که با گذشت ۴سال از جشن های ملی خودکفايی گندم بارديگر به وارد کننده عمده اين کالای استراتژيک تبديل شده ، و بايد برای قوت اکثريت مردم طبقات متوسط و محروم ۶ميليون تن گندم وارد کند ، و مبلغ اجباری واردات بنزين بالغ بر ۸ ميليارد دلار است نبايد اين چنين گشاده دستانه ولخرجی کند.


روزنامه مردمسالاری نوشته که ۸۳۰ ميليون دلار در ۹ ماه اخير صرف واردات ماشين های لوکس به کشور شده ، و تاکيد کرده « در آمدهای نفت که سرمايه ملی و متعلق به نسل های آينده است را بايد صرف توسعه زير ساختها کرد ، نه واردات اتومبيل های لوکس از واردکنندگان نفت از ما. »


نگرانی های انتخاباتی جناح حاکم


روزنامه اعتماد در گزارشی خبر داده که نگرانی جناح حاکم از کاهش محبوبيت احمدی نژاد اوج گرفته است.


اين روزنامه با اشاره به اينکه مقامات دولتی در هفته های اخير به جای ارائه کارنامه دوره رياست جمهوری احمدی نژاد بيشتر به رقبای خود حمله می کنند ، نوشته«حاميان احمدی نژاد که به افت محبوبيت کانديدای خود پی برده اند ، چشم انداز انتخابات سال آينده را آنقدر تيره و تار می بينند که راه چاره را در حمله به رقبا ، و خوش بينی نسبت به احتمال دودستگی در جمع اصلاح طلبان يافته اند. »


به نوشته اعتماد ، گروهی از جناح اصولگرايان به اين نتيجه رسيده اند که احمدی نژاد همه برگ های برنده خود را سوزانده است و اوضاع نابسامان اقتصادی از يک سو و بالا رفتن روزافزون انتظارات مردم در شهرستان ها از سوی ديگر کار احمدی نژاد را برای انتخابات آينده سخت کرده ، اما نزديکان وی زير بار اين موضوع نرفته و با آمارها و نظرسنجی هايی ادعا می کنند وضع احمدی نژاد در تهران و شهرستان ها همچنان مطلوب است.


«اعتراض نمايندگان به لغو استيضاح وزير جهادکشاورزی»


روزنامه جمهوری اسلامی از اعتراض نمايندگان مجلس شورای اسلامی به اقدام هيات رئيسه در خارج کردن استيضاح وزير جهاد کشاورزی از دستور کار مجلس خبر داده است.


اين روزنامه نوشته « تذکر تعدادی از نمايندگان در اعتراض به شيوه خروج استيضاح وزير جهاد کشاورزی از دستور کار ديروز مجلس و مخالفت رئيس مجلس با اين تذکرات ، و توضيحات وی در تشريح روند کار برای دقايقی فضای مجلس را ناآرام کرد.»


به گزارش اين روزنامه ، سيروس سازدار نماينده مرند و جلفا و از امضا کنندگان استيضاح وزير جهاد کشاورزی پس از لغو استیضاح ، ضمن اعتراض به اقدام رئيس مجلس اعلام کرد که « به خاطر همدردی با کشاورزان مجلس را به نشانه اعتراض ترک می کند. »


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين نوشته که برخی ديگر از نمايندگان از جمله مصطفی کواکبيان نماينده سمنان و محمد رضا تابش نماينده اردکان طی تذکراتی اقدام رئيس مجلس را خلاف قانون و فروکاستن جایگاه مجلس در برابر دولت عنوان کردند.


XS
SM
MD
LG