لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

تلاش دیپلماتیک ایران برای توقف حمله اسرائیل به غزه


دست اندرکاران امور پزشکی می گويند تاکنون دست کم ۶۸۰ فلسطينی کشته و دو هزار و ۹۵۰ فلسطينی ديگر نیز زخمی شده اند. (عکس: AFP)
دست اندرکاران امور پزشکی می گويند تاکنون دست کم ۶۸۰ فلسطينی کشته و دو هزار و ۹۵۰ فلسطينی ديگر نیز زخمی شده اند. (عکس: AFP)

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز سه شنبه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، ۲۲ فرستاده ويژه را، برای توقف حمله اسرائيل به غزه، به کشورهای مختلف جهان می فرستد.


سخنگوی وزارت امور خارجه نامی از اين کشورها نبرده است. در همین حال سعيد جليلی، دبير شواری عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی برای گفتگو با مقام های ترکیه درباره اوضاع غزه، به آنکارا رفته است.


مقام های ترکيه بارها در روزهای اخير حمله اسرائيل به غزه را محکوم کرد ه اند. ترکيه از جمله کشورهای مسلمان است که با اسرائيل روابط ديپلماتيک دارد.


آقای قشقاوی، خود، حمله به غزه را «توطئه ای بين المللی» خواند و از شورای امنيت به دليل عدم صدور قطعنامه ای برای پايان دادن به بحران غزه، انتقاد کرد.


از سوی دیگر علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، نیز روز چهارشنبه راهی دمشق شد و با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، درباره اوضاع غزه دیدار و گفت‌وگو گرد. در هفته جاری، دبیر شورای امنیت ملی ایران، نیز با مقام‌های سوری و خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس، در سوریه ملاقات داشت.


در همين حال، اسرائيل اعلام کرد که عمليات نظامی در منطقه را برای سه ساعت متوقف کرده است تا کمک های بشردوستانه وارد آن شود.


به گفته سخنگوی ارتش اسرائيل از امروز حملات نظامی هر روز به مدت سه ساعت -از ساعت يک تا چهاربعد از ظهر- برای همين منظور متوقف می شود.


او افزود که اگر در طی اين مدت سربازان اسرائيلی مورد حمله قرار بگيرند، آنها پاسخ خواهند داد. دفتر اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، پيشتردر بيانيه ای اعلام کرده بود که هدف از اجرای اين طرح، جلوگيری از وقوع بحران انسانی است.


صليب سرخ و مسئولان و کارکنان امور بهداشتی و پزشکی، وضعيت غزه را بسيار بحرانی اعلام کرده اند. دست اندرکاران امور پزشکی در غزه می گويند که از آغاز حمله اسرائيل به اين منطقه، در هفتم دی ماه (۲۷ دسامبر)، دست کم ۶۸۰ فلسطينی کشته و دو هزار و ۹۵۰ فلسطينی ديگر نیز زخمی شده اند.


هفت سرباز و سه غير نظامی اسرائيلی نيز از آغاز حمله اسرائيل تاکنون جان خود را از دست داه اند.


طرح آتش بس مصر


حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، روز سه شنبه، پس از ملاقات با نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه ، در شرم الشيخ ، طرحی را برای آتش بس فوری در غزه و کمک رسانی به غير نظاميان اعلام کرد.


رييس جمهوری مصر افزود که پيش از هر چيز اسرائيل و گروه های فلسطينی بايد يک آتش بس فوری را قبول کنند، تا کمک رسانی به مردم غزه امکان پذير شود.


دومين ماده طرح مصر عبارت است از دعوت از نمايندگان اسرائيل و گروه های فلسطينی برای مذاکرات در مصر تا از وقوع جنگ مشابهی در آينده جلوگيری شود.


مبارک افزود که سومين ماده اين طرح شامل دعوت از گروه های فلسطينی از جمله حماس و فتح برای گفت و گو و مصالحه است.


نيکولا سرکوزی نيز می گويد که اسرائيل بايد متوجه شود که حملاتی از اين دست امنيتش را تضمين نمی کند.


XS
SM
MD
LG