لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

محاکمه هفت بهایی بازداشتی در ایران


بهاییان بازداشتی در ایران
بهاییان بازداشتی در ایران
هفت شهروند بهایی روز شنبه در دادگاه انقلاب تهران به اتهام فساد فی‌الارض، جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام محاکمه می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل که می‌گوید این هفت نفر در صورت محکوم شدن با مجازات اعدام روبه‌رو خواهند شد از مقامات دولت جمهوری اسلامی خواستار آزادی آنها شده است.

به گفته جامعه بين‌المللی بهائيان، این افراد در حالی روز شنبه به پای میز محاکمه برده می‌شوند که در یک سال گذشته به هيچ يک از وکلای خود از جمله شیرین عبادی دسترسی نداشته‌اند و حتی يکی از وکلای آنها يعنی عبدالفتاح سلطانی در موج دستگيری‌های اخير خود بازداشت شده است.

این جامعه همچنین می‌گوید اتهام جاسوسی برای اسرائیل که «سال‌ها علیه بهاییان ایرانی مطرح شده است» تنها از این مسئله ریشه می‌گیرد که مرکز جهانی بهاییان در کشور اسرائیل واقع است.

هفت عضو تشکيلات جامعه بهایی ايران که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ دستگیر شدند و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند عبارتند از مهوش ثابت، فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم که به گفته جامعه بهاییان خارج وظیفه بررسی مشکلات پیروان این آیین در ایران را بر عهده داشتند.

روز پنج شنبه گذشته نیز کميسيون بین‌المللی آزادی دینی در آمریکا در بيانيه‌ای از دولت ايران خواست که از محاکمه اين هفت نفر به اتهام جاسوسی برای اسرائيل و ارتداد دينی صرف‌نظر کند و مقدمات آزادی آنها را فراهم سازد.

اين بيانيه در پاسخ به نامه‌ای صادر شد که خانم رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی آمريکايی، خطاب به اين کميسيون نوشته بود.

عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است می‌گوید از زمان رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ ده‌ها بهایی دستگیر و روانه زندان‌ها شده‌اند.
خانم صابری در نامه‌اش به این کميسيون يادآور شده بود که ميانجی‌گری در مسئله بهایيان دربند به مقام‌های ايرانی نشان خواهد داد که «حقوق انسانی مردم ايران مورد عنايت و توجه جامعه بين‌الملل قرار دارد.»

به گزارش سازمان عفو بين‌الملل، بيش از سی‌صد هزار بهايی در ايران زندگی می‌کنند. اين در حالی است که در قانون اساسی ايران بهایيت به رسميت شناخته نشده و پيروان اين دين پیوسته مورد اذيت، آزار و تبعيض قرار می گيرند.

عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است می‌گوید از زمان رسیدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ ده‌ها بهایی دستگیر و روانه زندان‌ها شده‌اند.

حکومت ايران، دينی را به عنوان «دين بهائی» به رسميت نمی شناسد و به تبع آن، نه تنها از هرگونه فعاليت پيروان اين دين جلوگيری می کند، بلکه بر اساس گفته های بهائيان، آنها در ايران از بسياری حقوق اوليه شهروندی نيز محروم‌اند.
XS
SM
MD
LG