لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

نماینده مجلس خواستار بررسی بیشتر در مورد برنج‌های وارداتی شد


منابع هندی از آلوده بودن برخی مزارع برنج در پنجاب خبر می دهند. عکس تزئینی است.
منابع هندی از آلوده بودن برخی مزارع برنج در پنجاب خبر می دهند. عکس تزئینی است.
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه با انتقاد از گزارش وزارت بهداشت درباره «آلوده نبودن برنج‌های وارداتی» دولت را به تلاش برای «جمع و جور کردن مساله» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی دلاور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با ابراز تردید نسبت به ادعای وزارت بهداشت در مورد «سالم بودن برنج‌های وارداتی» اظهار داشت: «به نظر می‌رسد در زمینه برنج‌های آلوده‌ای که در ابتدا گزارشاتی مبنی بر آلودگی بالای برخی از انواع آن داده شد و سپس بعد از مدت حدود یک‌ ماه با شتاب‌زدگی اعلام می‌شود که تمامی برنج‌های وارداتی سالم است، باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.»

چندی پیش موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرد که برنج‌هاى وارداتى با نام‌هاى آريا، خاطره، ۱۸۱، مينويک، پاندا، محسن، مه كلاسيك، آفرين، مژده، كريستال، جادوگر، كمال ملكى و طوبا طلايى آلوده به مواد سمى هستند و مصرف آنها زيان‌بار است.

به دنبال انتشار گسترده اخبار مربوط به آلودگى برنج‌هاى وارداتى موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران روز پنجم مهرماه با عقب‌نشينى از موضع پيشين خود با انتشاراطلاعيه‌اى اعلام كرد که همه برنج‌هاى وارداتى «تحت و نظارت» هستند و «جاى هيچ‌گونه نگرانى نيست».

این در حالی بود که به دنبال انتشار این خبر در رسانه‌های ایران دكتر بى.‌ ال. بهارواج، رئيس مركز تحقيقات كشاورزى پنجاب هند، اعلام كرد که در بخش‌هايى از پنجاب مقادير زيادى فلزات سنگين مانند آرسنيک، كادميوم و سرب در آب و خاك وجود دارد.

به گفته وی، اگر در اين مناطق كشت و زرع انجام شود، اين تركيبات خطرناک در محصولات توليدى مانند برنج نيز یافت خواهد شد.

در حالى كه همچنان اخبار ضد و نقيضى از آلودگى برنج‌‌های وارداتى هند در رسانه‌هاى ايرانى منتشر می‌شد، حدود دو هفته پیش كميسيون كشاورزى مجلس شوراى اسلامى به دستگاه‌هاى اجرايى دولت دهم يک هفته مهلت داد تا با انجام آزمايش‌های دوباره، نظر خود را در اين مورد اعلام كنند.

در همین راستا، احمد شیبانی، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، روز یک‌شنبه در یک نشست خبری مشترک با رئیس موسسه استاندارد اعلام کرد: «مصرف برنج‌های هندی هیچ گونه مشکل و عارضه‌ای ندارد و مردم خیال‌شان از بابت خوردن این محصول غذایی وارداتی راحت باشد.»

وی درباره تایید خبر آلودگی برنج هندی از سوی منابع هندی به خبرنگاران گفت: «شما به همان اندازه حرف غیرمستند هندی‌ها برای حرف مستند کارشناسان ایرانی ارزش قائل شوید کافی است.»

این در حالی است که آقای محمدعلی دلاور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، خواستار انجام بررسی‌های بیشتری بر روی «برنج‌های وارداتی مسئله‌دار» شده است.

وی با متهم کردن وزارت بهداشت به عمل نکردن بر اساس توافق صورت گرفته با مجلس در این باره اعلام کرد که مجلس از موضع خود کوتاه نمی‌آید و موضوع را همچنان پی‌گیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG