لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

دیدار سفیر سوئیس با سه کوهنورد آمریکایی بازداشتی


سارا شورد یکی از سه کوهنورد بازداشتی
سارا شورد یکی از سه کوهنورد بازداشتی
وزارت خارجه آمريکا روز جمعه اعلام کرد که مقامات ايرانی برای دومين بار به یک دیپلمات سوئیسی اجازه دادند تا با سه کوهنورد بازداشتی آمریکایی ديدار کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت پس از درخواست‌های مکرر، سفير سوئيس، پنجشنبه، موفق به ديدار سه کوهنورد بازداشتی آمريکايی يعنی سارا شاورد، ۳۱ ساله، شون باوئر، ۲۷ ساله، و جاش فتال، ۲۷ ساله، شده است.

از دستگيری اين سه نفر نزديک به سه ماه می‌گذرد، اما با وجود تلاش‌های ديپلماتيک مقام‌های آمريکايی و ديپلمات‌های سوئيسی هنوز سه کوهنورد آمريکايی در ايران در زندان به سر می‌برند.

سفارت سوئيس در تهران که به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران هم فعاليت می‌کند بارها با مقام‌های جمهوری اسلامی در اين زمينه تماس گرفته است، دولت آمريکا و بسياری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نيز برای آزادی آنها بيانيه منتشر ساخته‌اند، مادران آنها نيز از مقام‌های ايرانی آزادی فرزندان‌شان را خواسته‌اند که به گفته آنان به اشتباه وارد خاک ايران شده‌اند.

با این وجود تاکنون واکنش امیدوارکننده‌ای از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه مشاهده نشده است.

مأموران جمهوری اسلامی ايران، روز نهم مرداد ماه، شين بائر، سارا شورد و جاش فاتال را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده‌اند.

خانواده آنها و وزارت خارجه آمريکا اين اتهام را رد می‌کنند و می‌گويند اين سه نفر برای گردش و کوهنوردی به کردستان عراق رفته بودند.

مادران سه کوهنورد آمريکايی زندانی در ايران، اخیراً با تحويل طوماری با بيش از ۲۵۰۰ امضا و پيام از سراسر آمريکا و جهان به هيئت ايرانی در مقر سازمان ملل در نيويورک، خواستار آزادی فرزندانشان شدند.
XS
SM
MD
LG