لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

ایران برای دریافت سوخت رآکتور تهران ضمانت می‌خواهد


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی خواهان مذاکرات بیشتر درباره پیش‌نویس وین و همین طور ضمانت برای دریافت سوخت رآکتور تهران است.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین میان کشورهای آمریکا و فرانسه و روسیه از یک سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جدیدترین واکنش جمهوری اسلامی به پیش‌نویس مورد توافق آمریکا و فرانسه و روسیه به معنای آن است که تهران تمایلی به پذیرش آن ندارد.

با این حال خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، از ارائه پاسخ صریح به این پرسش که آیا تهران توافق‌نامه وین را رد می‌کند یا خیر سر باز زده است.

آقای سلطانیه ضمن اشاره به تمایل ایران برای خرید سوخت رآکتور تهران «از هر فروشنده‌ای» به خبرگزاری رویترز گفت: «برای تضمین توجه به نگرانی‌های فنی ما و به‌ویژه ضمانت تامین سوخت [برای ایران]» لازم است که مذاکرات بیشتری انجام شود.

نماینده ایران در آژانس افزود: «ما برای دور بعدی مذاکرات فنی در وین در مقر آژانس آماده‌ایم.»

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌گوید که ایران همچنین در پاسخ اولیه خود به پیش‌نویس توافق‌نامه وین خواسته است که سوخت رآکتور تهران را پیش از ارسال اورانیوم خود به خارج از کشور دریافت کند.

آمریکا و متحدانش این خواسته ایران را غیرقابل‌قبول دانسته‌اند، چرا که به گفته دیپلمات‌های غربی به این ترتیب از توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای کاسته نخواهد شد. ‌

جمهوری اسلامی پاسخ اولیه خود به پیش‌نویس مذاکرات وین را که در روزهای ۱۹ تا ۲۱ اکتبر، ماه گذشته میلادی، انجام شد در روز جمعه گذشته با نزدیک به یک هفته تاخیر به آژانس انرژی اتمی تحویل داد.

هدف از تلاش برای خارج کردن اورانیوم از ایران آن است که ذخیره اورانیوم ایران آن قدر کم شود که تهران دیگر قادر به استفاده از اورانیوم با غنای بالا در ساخت تسلیحات هسته‌ای نباشد.

آمریکا و اسرائیل و اتحادیه اروپا بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات اتمی است که به تنش بیشتر در منطقه خاورمیانه دامن خواهد زد، اما تهران بارها این اتهام را رد کرده و اهداف خود را صلح‌آمیز خوانده است.

به گفته رئیس پژوهشکده علوم و فنون سازمان انرژی اتمی ایران، رآکتور تحقیقاتی تهران تنها تا پایان سال آینده می‌تواند با سوخت موجود خود کار کند.

به گفته محمد قنادی، یکی از اهداف اصلی رآکتور تهران «تولید رادیوایزوتوپ‌های مختلف برای مصارف پزشکی و صنعتی» است.
XS
SM
MD
LG