لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

افراد آلوده به ایدز در ایران: ۲۰ هزار و ۱۳۰ نفر


وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با انتشار آخرین آمار مربوط به بیماری ایدز اعلام کرد تا ابتدای مهرماه ۱۳۸۸ در مجموع ۲۰ هزار و ۱۳۰ نفر آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی – ایدز در ایران شناسایی شده‌اند.

این در حالی است که این آمار در ابتدای سال ۸۸ در مجموع ۱۹ هزار و ۴۳۵ نفر اعلام شده، و در مهرماه سال گذشته، ‌۱۳۸۷، مقامات این وزارت‌خانه آمار افراد آلوده به این ویروس را ۱۸ هزار و ۳۲۰ نفر اعلام کرده بودند.

بر اساس جدیدترین آمار که از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور جمع‌آوری شده است،‌ در ایران تاکنون ۲۰۹۷ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۳۴۰۹ نفر نیز فوت شده‌اند.

این آمار در اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۸۷۵ نفر مبتلا به بیماری ایدز اعلام شده بود که از این میان بیش از ۴۰ درصد در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشتند.

جدیدترین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حاکی از آن است که از میان افراد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی بیش از ۹۳ درصد مرد و حدود هفت درصد زن هستند.

پیشتر مهم‌ترین علل آلودگی و ابتلا به ویروس ایدز در سال ۱۳۸۷ به ترتیب چنین اعلام شده بود: ۷۷ و نیم درصد اعتیاد تزریقی، بیش از ۱۳ درصد رابطه جنسی با فرد آلوده، و نزدیک به یک درصد انتقال از مادر آلوده به ویروس به کودک. در هشت و نیم درصد از موارد ایدز که در سال جاری در ایران شناسایی شده‌اند راه انتقال مشخص نیست. ‌

این در حالی است که پیشتر مهم‌ترین علل ابتلا به ویروس ایدز در بین کل موارد ثبت‌شده از سال ۱۳۶۵ تاکنون چنین اعلام شده بود: بیش از ۶۹ درصد تزریق با وسایل مشترک مانند سرنگ آلوده در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر، بیش از هشت درصد رابطه جنسی، بیش از سه درصد دریافت خون و فراورده‌های خونی آلوده، و زیر یک درصد انتقال از مادر آلوده به کودک.

خبرگزاری‌های خارجی بر اساس آمار غیررسمی می‌گویند در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در ایران به تریاک و هرویین معتاد هستند که از این میان معتادان به هرویین به استفاده از سرنگ آلوده و مصرف‌شده روی می‌آورند.

ويروس اچ‌آى‌وى كه عامل بروز بيمارى ايدز در افراد است سيستم ايمنى فرد مبتلا را ضعيف كرده و در نهايت به دليل فقدان درمان قطعى، سبب مرگ ناقل آن مى‌شود.
XS
SM
MD
LG