لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

گاردین: تضمین آمریکا به عباس در مورد خانه‌سازی‌های اسرائیل


بخشی از پروژه خانه‌سازی اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی
بخشی از پروژه خانه‌سازی اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی
روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه در گزارشی از پیام شفاهی آمریکا به فلسطینی‌ها خبر داد مبنی بر این که در صورت محکومیت خانه‌سازی‌های اسرائیل در شورای امنیت، آمریکا از حق وتوی خود استفاده نخواهد کرد.

به گفته گاردین، دولت باراک اوباما برای ترغیب محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، به پیوستن به مذاکرات غیرمستقیم صلح خاورمیانه به این وسیله متوسل شده است.

ایالات متحده که به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است سنتا و به طور معمول به هر قطعنامه‌ای در محکومیت و انتقاد از اسرائیل اعتراض می‌کند.

به این ترتیب تصمیم آمریکا به وتو نکردن قطعنامه‌ای در انتقاد از خانه‌سازی‌های اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی بسیار غیرمعمول است و به گفته گاردین «نشانه‌ای نادر از میزان خشم آمریکا نسبت به متحد دیرینه خود».

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید هفته گذشته دیوید هیل، معاون فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، در جلسه‌ای به محمود عباس از تمایل باراک اوباما به پیشرفت روند صلح از طریق گفت‌وگوهای غیرمستقیم خبر داده است.

گاردین از قول «منبع فلسطینی» خود که نامی از او نبرده می‌گوید آقای هیل به رئیس تشکیلات خودگردان «گفته است که آمریکا وجود موانع را درک می‌کند و خانه‌سازی اسرائیل را تحریک‌آمیز توصیف کرده است».

در حالی که مقامات فلسطینی قول شفاهی دولت اوباما به تشکیلات فلسطینی را تایید نکرده‌اند، به نظر می‌رسد که در دو هفته گذشته رهبران اسرائیل و فلسطین به آغاز گفت‌وگوهای غیرمستقیم نزدیک‌تر شده‌اند.

در صورت آغاز مذاکرات غیرمستقیم، این نخستین تماس رهبران دو گروه در جهت پیشبرد روند صلح خاورمیانه از زمان جنگ غزه در اواخر سال ۲۰۰۸ خواهد بود.

روزنامه گاردین همچنین می‌گوید دیوید هیل، معاون جرج میچل، به محمود عباس خبر داده است که دولت اسرائیل به آمریکا «اطمینان داده است که یک پروژه خانه‌سازی در بیت‌المقدس شرقی در محله رمت شلومو اجرا نخواهد شد».

اهمیت این محل در بیت‌المقدس شرقی از این جهت است که ماه گذشته اعلام تایید ساخت ۱۶۰۰ خانه جدید در این محل از سوی مقامات اسرائیلی به توافق طرف‌های درگیر برای مذاکره لطمه‌ای جدی وارد کرد.

جو بایدن، معاون باراک اوباما، که در زمان اعلام تایید این پروژه در اورشلیم حضور داشت در واکنش به این خبر به انتقادی شدیداللحن از اسرائیل پرداخت.

گاردین از قول منبع فلسطینی خود می‌گوید که آقای هیل «سپس به عباس گفت که در صورتی که فعالیت تحریک‌آمیز دیگری از سوی اسرائیل از جمله در بیت‌المقدس شرقی مشاهده شود، واشینگتن راه حل عدم دخالت در انتقاد شورای امنیت از اسرائیل را در نظر خواهد گرفت».

روزنامه نیویورک تایمز در آغاز هفته جاری در گزارشی اشاره کرد که نامه‌ای مبنی بر عدم وتوی انتقاد شورای امنیت از اسرائیل از سوی آمریکا به محمود عباس داده شده است.

اما روزنامه گاردین از قول منبع فلسطینی خود می‌گوید آمریکا فقط شفاهی وعده خود را مطرح کرده است «چون می‌خواهد قضیه را مخفی نگه دارد».

خودداری آمریکا از حمایت از اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل غیرمعمول است، اما بی‌سابقه نیست. آمریکا آخرین بار در اکتبر سال ۲۰۰۰ در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون که قطعنامه‌ای علیه اسرائیل صادر شد از استفاده از حق وتوی خود در حمایت از اسرائیل خودداری کرد.

دولت جرج بوش پدر هم در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ در مجموع به شش قطعنامه در انتقاد از اسرائیل رای مثبت داد.
XS
SM
MD
LG