لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

ايران: پاسخی از گروه وين درباره تبادل سوخت دريافت نکرده‌ايم


علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، می گويد به رغم آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکرات بدون شرط در زمینه تبادل سوخت، گروه وين (فرانسه، روسيه و آمريکا) تاکنون پاسخی برای انجام این مذاکرات به ايران نداده است.

ايران روز دوشنبه، چهارم مردادماه، در نامه ای به آژانس بين المللی انرژی اتمی پاسخ سوالات گروه وين ( آژانس، آمريکا، روسيه و فرانسه ) در مورد مبادله سوخت را داد و آقای سلطانيه همان زمان درباره محتوای اين نامه گفته بود: «محور اصلی پاسخ ايران اعلام آمادگی برای آغاز گفت وگوهای سريع و بدون پيش شرط پيرامون تامين سوخت راکتور تهران است».

علی اصغر سلطانيه روز شنبه درباره پاسخ گروه وين به نامه ايران درباره انجام مذاکرات برای تبادل سوخت راکتور تحقيقاتی تهران به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت: «تاکنون پاسخی از سوی گروه وين به دست ما نرسيده است.»

وی اضافه کرده است: «همان‌طور که در چارچوب نامه‌ اخير ايران اعلام کرديم، آمادگی داريم بدون پيش شرط در اولين فرصت که طرف مقابل آمادگی خود را برای انجام مذاکرات اعلام کند، گفت‌وگو کنيم.»

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنين گفته است: «طرف مقابل بايد حسن نيت و عزم سياسی خود را برای انجام مذاکرات درباره تبادل سوخت نشان دهد. در عين حال، ايران همان‌طور که پيش از اين اعلام کرده، آماده مذاکرات بدون پيش شرط است و منتظر اعلام تاريخ برگزاری مذاکرات از سوی مديرکل آژانس است.»

علی اصغر سلطانيه در حالی از آمادگی ايران برای مذاکره بدون پيش شرط با گروه وين صحبت کرده است که هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران، بار ديگر شرط هايی را برای مذاکره بر سر تبادل سوخت هسته ای اعلام کرد.

آقای احمدی نژاد تاکيد کرده بود که مذاکرات در صورتی از سر گرفته می شود که کشورهای جديدی نيز در این مذاکرات حضور داشته باشند و کشورهای غربی حسن نيت خود را نشان داده و ديدگاه خود را درباره برنامه های هسته ای اسرائيل اعلام کنند.

ایران انتظار دارد که ترکیه و برزیل در مذاکرات یاد شده نیز حضور پیدا کند و لی اعضای گروه پنج به علاوه یک هنوز واکنشی به این درخواست تهران نشان نداده اند.

این در حالی است که آمريکا و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ، از برگزاری مذاکره درباره مبادله سوخت هسته ای حمايت کرده اند.

فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز چهارشنبه اعلام کرده بود که واشينگتن از گفت وگوهای گروه پنج به علاوه يک با ايران بر سر مبادله سوخت هسته ای حمايت می کند.

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه وين سال گذشته بر سر پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت اتمی بود. طبق پيشنهاد آژانس قرار بود ايران بخش اعظم اورانيوم با غلظت پايين خود را به روسيه فرستاده تا در آنجا به اورانيوم غنی شده با غلظت بالا تبديل و به فرانسه فرستاده شود و در مقابل، ايران سوخت اتمی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

به رغم توافق اوليه ، ايران اين پيشنهاد را رد کرد. اما همزمان با افزايش فشار های کشورهای غربی، در ارديبهشت ماه ايران با ميانجگيری برزيل و ترکيه در تهران توافقنامه ای را امضا کرد که بر اساس آن ايران اورانيوم غنی شده خود را به ترکيه منتقل می کرد و سوخت مورد نياز را دريافت می کرد.

ولی اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد توافق «تهران» را ناکافی دانسته و دور چهارم تحريم ها عليه ايران را نهايی کردند.
XS
SM
MD
LG