لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

افزایش احتمال نشت مواد رادیواکتیو در نیروگاه فوکوشیما


عکسی از انفجار روز دوشنبه در نیروگاه فوکوشیما
عکسی از انفجار روز دوشنبه در نیروگاه فوکوشیما
آخرین گزارش‌ها از نیروگاه هسته‌ای آسیب‌ دیده فوکوشیما در ژاپن، حاکی از آن است که در رآکتور شماره دو این نیروگاه سطح آب خنک‌ کننده درون محفظه اصلی میله‌های سوخت به شدت کاهش یافته و میله‌های سوخت هسته‌ای «به طور کامل» خارج از آب قرار گرفته‌اند و از این رو احتمال ذوب شدن کامل میله‌های سوخت و نشت مواد رادیواکتیو بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز دوشنبه سطح آب در محفظه اصلی رآکتور شماره دو نیروگاه اتمی فوکوشیما برای دومین بار کاهش یافته و هنگام مخابره این خبر میله‌های سوخت در این رآکتور «به طور کامل» بیرون از آب قرار گرفته‌اند.

بدین ترتیب احتمال نشت مواد هسته‌ای بر اثر ذوب شدن میله‌های سوخت هسته‌ای از این رآکتور بالا گرفته است.

بر اساس این گزارش روز دوشنبه یک بار دیگر نیز سطح آب در بردارنده میله‌های سوخت هسته‌ای در این رآکتور کاهش یافته بود که کارکنان نیروگاه فوکوشیما موفق به ترمیم آن شده بودند.

در این میان یک مقام ژاپنی گفته است، احتمالاً میله‌های سوخت هسته‌ای در هر سه رآکتور آسیب دیده نیروگاه اتمی فوکوشیما شروع به ذوب شدن کرده‌اند.

با این حال مقام‌های ژاپنی بیش از همه نگران کاهش شدید سطح آب در رآکتور شماره دو بودند.

یکی از مقام‌های آژانس هسته‌ای ژاپن در این باره اظهار داشته بود: « وضعیت واحد‌های یک و سه دست‌کم به طور موقت باثبات است. اما واحد شماره دو تمام توجه ما را به خود مشغول کرده است.»

در روز دوشنبه همچنین در رآکتور شماره سه نیروگاه فوکوشیما انفجاری روی داده بود که به تخریب جداره خارجی این رآکتور منجر شده است.

مقام‌های ژاپنی روز یکشنبه و به دنبال انفجاری مشابه در رآکتور شماره یک نسبت به بروز انفجار دیگری در رآکتور شماره سه هشدار داده بودند.

هر دو انفجار بر اثر انباشته شدن گاز هیدروژن و تماس آن با اکسیژن در اطراف هسته مرکزی این رآکتورها روی داده است.

نیروگاه اتمی فوکوشيما در ۲۴۰ کيلومتری شمال توکيو، پايتخت ژاپن، قرار دارد و به دنبال زلزله مهیب روز جمعه و سونامی ناشی از آن، سامانه‌های خنک‌کننده این نیروگاه از کار افتادند.

هم اکنون کارکنان این نيروگاه تلاش می‌کنند،‌ با استفاده از آب دریا مانع افزایش بیشتر دمای رآکتورهای آسیب دیده و به دنبال آن ذوب شدن کامل میله‌های سوخت هسته‌ای شوند.

در صورت از کار افتادن سامانه خنک‌کننده نیروگاه‌های هسته‌ای، دما در محفظه‌های اصلی رآکتور که سوخت اصلی را در خود جای داده، به شدت افزایش یافته و در بدترین حالت به انفجار یا ذوب شدن میله‌های سوخت هسته‌ای منجر می‌شود.

بروز این پدیده، که مشابه آن حدود ۲۵ سال پیش در نیروگاه چرنوبیل روی داد، به معنای یک فاجعه تمام عیار هسته‌ای است، که نشت گسترده مواد رادیواکتیو در محیط اطراف و جو زمین را در پی خواهد داشت.

مقام‌های ژاپنی که هم اکنون آخرین تلاش‌های خود را برای جلوگیری از بروز یک فاجعه هسته‌ای در کشورشان به کار می‌بندند، تاکنون بیش از ۱۸۵ هزار نفر از ساکنان اطراف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را در شعاع ۲۰ کیلومتری آن تخلیه و به مکان‌های امن منتقل کرده‌اند.

از سوی دیگر آژانس امنیت هسته‌ای فرانسه روز دوشنبه درجه هشدار برای نیروگاه‌های هسته‌ای آسیب دیده ژاپنی را «پنج یا شش» اعلام کرده است.

بر اساس شاخص‌های بین‌المللی میزان هشدار هسته‌ای از یک تا هفت طبقه‌بندی شده است که یک به معنای کمترین خطر و هفت به معنای بالاترین میزان خطر و به عبارت دیگر به معنای بروز فاجعه هسته‌ای است.

همچنین یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرده است، ژاپن برای مقابله با بحران در رآکتورهای هسته‌ای خود از آژانس کمک خواسته و خواستار اعزام تیمی از کارشناسان به این کشور شده است.

مدیر کل ژاپنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال از تلاش‌ مقام‌های ژاپنی برای تثبیت رآکتورهای آسیب‌دیده تقدیر کرده و اظهار داشته است: «محفظه‌های ایمنی رآکتورها همچنان پابرجا مانده‌اند و میزان مواد رادیواکتیو آزاد شده هم محدود بوده است.»
XS
SM
MD
LG