لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

چرا سایت «آینده» تعطیل شد؟


سايت خبری «آينده» در چهارم آبان خبر از تعطيلی اين سايت داد و سردبير اين سايت در مقاله ای زير عنوان «چه بر سر سايت آينده آمد وچرا؟» با گلايه از فشارهای وارد شده بر اين سايت، و راه هایی که برای مقابله با اين گونه فشارها پيش پای هر رسانه ای قراردارد، از غير ممکن شدن ادامه کار سايت آينده می گويد.

رادیو فردا در گفت و گو با مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار و تحليلگر، از سابقه سايت آينده و دليل فشارها بر آن پرسيده است.

گفت و گو با مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار درباره تعطیلی سایت «آینده»
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم


مهدی مهدوی آزاد: بعد از تعطيلی سايت «بازتاب» با شکايت شورای عالی امنيت ملی و فشار شخص آقای احمدی نژاد در اول مهرماه سال ۸۶، بدنه سايت بازتاب به دو بخش تقسيم شد، بخش اول به رهبری آقای اميرعلی اميری که از فرماندهان و سرداران سپاه بود و هم اکنون هم از مشاوران ارشد آقای محسن رضايی است. اين بخش از مهر سال ۸۶ سايت «تابناک» را راه اندازی کردند.

بخش دوم به رهبری آقای فواد صادقی بود که نزديک به طيف آقای هاشمی رفسنجانی است. اين طيف از آذرماه سال ۸۷ سايت «آينده» را با نگاه اصلاح طلبانه ولی درونمايه اصول‌گرايانه راه اندازی کردند.

البته هر دو سايت وابسته به آقای محسن رضايی بود و هر دو درونمايه اصول‌گرايانه و حمايت از ولی فقيه داشت، اما تفاوت شان در اين بود که سايت آينده به طيف آقای هاشمی نزديک بود و سايت تابناک منتقد طيف آقای هاشمی.

پس مخالفت با ادامه فعاليت سايت آينده بايد از سوی دولت باشد؟

واقعيت اين است که سايت آينده بدون هيچ حب و بغضی، صريح ترين ومنتقدترين سايت داخلی ايران در طول دو سال اخير بوده است. سايت آينده به خصوص بعد از موج فيلترينگ و توقيف مجموع سايت های اصلاح طلب و خروج برخی اصلاح طلبان از کشور به صريح ترين و منتقدترين سايت داخلی تبديل شد.

تعداد حملات اين سايت به دولت بيش از هر سايت ديگری بود. مطالب افشاگرانه اين سايت بر اساس اطلاعاتی منتشر می‌شد که آقای فواد صادقی به طور مستقيم از آقای هاشمی به دست می آورد و دسترسی مستقيم فواد صادقی به عنوان يک عضو فعال بسيج به بولتن‌های محرمانه بود.

اين امر باعث شد سايت آينده به شدت مغضوب دولت واقع شود. در طول دو سال اخير اين سايت ۹ بار با فشار دولت فيلتر و رفع فيلتر شد که رفع فيلتر آن به خاطر جايگاه حاميان اين سايت در داخل قدرت بود.

با توجه به موقعيت فعلی و به ظاهر ضعيف شدن قدرت دولت برای فشار به مخالفين خود، اين فشار بايد از زاويه ديگری متوجه سايت آينده باشد؟

مخالفت با سايت آينده از دو بخش به صورت متمرکز دارد پيگيری می‌شود، بخش اول کميته فيلترينگ که هنوز در انحصار طيف دولت است و با آن که دادستانی و صدا و سيما در آن نمايندگی دارند اما وزاری دولت در اکثريت هستند.

بخش دوم وزارت اطلاعات است که با رويکرد سايت آينده مشکل دارد. مثلا در شرايطی که آيت الله خامنه‌ای چند هفته پيش تاکيد کرد ماجرای فساد سه هزار ميليارد تومانی را ديگر بيش ازاين رسانه‌ها کش ندهند، سايت آينده نه تنها هر روز در مورد اين فساد مالی مطلب می نوشت بلکه به افشای سه فساد مالی ميلياردی ديگر هم پرداخت. اين يکی از دلايل جدی بود برای اين که اين سايت، مغضوب وزارت اطلاعات واقع شود.
XS
SM
MD
LG