لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

فرزندان موسوی: حبس غیرقانونی پدر و مادر ما به آدم‌ربایی شباهت دارد


میرحسین موسوی به همراه زهرا رهنورد، همسر او از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند.
میرحسین موسوی به همراه زهرا رهنورد، همسر او از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند.
فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در اطلاعیه‌ای که وب‌سایت خبری «کلمه» روز شنبه، هفت بهمن، منتشر کرد حصر خانگی پدر و مادر خود را به عمل «آدم‌ربایی» تشبیه کردند و خواستار «آزادی بدون شرط و فوری» آنها شدند.

در این اطلاعیه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت آقای موسوی و خانم رهنورد تاکید شده که تاکنون هیچ گزارش پزشکی از وضعیت سلامت آنها به خانواده ارائه نشده است.

فرزندان موسوی و رهنورد با اشاره به آخرین ملاقات خود با آنها گفته‌اند که وضعیت جسمی پدر و مادرشان «مناسب نبوده» که این اتفاق با توجه به نوسان «فشار خون» آقای موسوی و «بیماری قلبی» او به نگرانی آنها دامن زده است.

میرحسین موسوی، از رهبران مخالف در ایران، به همراه زهرا رهنورد، همسر او، از بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند. مقامات ایران اگرچه در ماه‌های آغازین این حصر خانگی از تایید آن خودداری می‌کردند، اما بعدها آن را پذیرفتند.

ماه گذشته نیز اسماعیل احمدی‌مقدم،‌ فرمانده نیروی انتظامی ایران، در مصاحبه‌ای با روزنامه محافظه‌کار کیهان به‌طور غیرمستقیم تاکید کرد که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از دیگر رهبران مخالفان در ایران، به درخواست آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حصر خانگی هستند و مسئولیت آنها با او است.

در این مدت ارتباط میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و مهدی کروبی با جهان خارج محدود به ملاقات‌های کوتاهی با خانواده‌ آنها بوده است که گفته می‌شود در فواصلی نامنظم و در حضور ماموران امنیتی انجام شده است.

فرزندان موسوی و رهنورد اما در اطلاعیه خود تاکید کرده‌اند که بیش از دو ماه است که هیچ ملاقاتی با پدر و مادر خود نداشته‌اند و در این مدت تنها یک‌بار با تلفن مکالمه کوتاهی داشته‌اند که آن هم به خاطر درگذشت پدر خانم رهنورد ممکن شده است.

آنها همچنین به حضور کوتاه‌مدت والدین خود در خانه پدری خانم رهنورد اشاره کرده‌اند که با حضور تعداد بسیار زیادی از ماموران امنیتی انجام شده است، به‌طوری که حضور این ماموران گفت‌وگوی آقای موسوی و خانم رهنورد با بستگان خود را ناممکن کرده است. به نظر می‌رسد این ملاقات کوتاه نیز بدون حضور فرزندان موسوی و رهنورد انجام شده باشد.

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در نهایت نوشته‌اند که خواسته آنها در «آستانه شروع سومین سال حبس بی‌توضیح و غیرقانونی آنها که بیشتر به آدم‌ربایی شباهت دارد، آزادی بدون شرط و فوری پدر و مادر ... و همچنین شفاف‌سازی وضعیت سلامت و معیشت این دو است.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بودند که نتیجه انتخابات و پیروزی محمود احمدی‌نژاد را نپذیرفتند و آن را حاصل «تقلب» نامیدند. این اتفاق به اعتراضات گسترده‌ای در ایران منجر شد که مقامات حکومت ایران از آن به عنوان «فتنه ۸۸» یاد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG