لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

بانک مرکزی تورم را ۳۴ درصد، سه درصد بالاتر از مرکز آمار، اعلام کرد


در حالی که مرکز آمار ایران پیشتر نرخ تورم اردیبهشت‌ماه سال جاری را ۳۱ درصد اعلام کرده بود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی می‌گوید که نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ۳۴ درصد بوده است.

به گزارش هشتم تیرماه خبرگزاری مهر، اداره آمار بانک مرکزی اعلام کرده است که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱، معادل ۳۴ درصد بوده است.

بانک مرکزی پیش از این نرخ تورم فروردین‌ماه را ۳۲.۳ درصد اعلام کرده بود که با این حساب، طبق ارزیابی بانک مرکزی، نرخ تورم در عرض یک ماه، ۱.۷ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی در حالی نرخ تورم اردیبهشت‌ماه را ۳۴ درصد اعلام کرده است که مرکز آمار ایران پیشتر نرخ تورم اردیبهشت ماه را ۳۱ درصد اعلام کرده بود.

بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هر یک نرخ تورم در ایران را با معیارهای مختلفی محاسبه می‌کنند و لذا آمار ارائه شده از سوی این مراکز با یکدیگر متفاوت است.

مرکز آمار ایران به تازگی، تورم ۱۲ ماه منتهی به خردادماه را ۳۲.۶ درصد ارزیابی کرد. بانک مرکزی هنوز در مورد تورم خردادماه آماری ارائه نکرده است.

در گزارش مرکز آمار ایران که خبرگزاری مهر هفتم تیرماه به آن اشاره کرد، تورم نقطه به نقطه خردادماه نیز با سه درصد افزایش نسبت به اردیبهشت‌ماه، ۴۱.۲ درصد اعلام شده است. تورم نقطه به نقطه از طریق مقایسه تورم یک ماه مشخص، با نرخ تورم همان ماه در سال پیش از آن ارزیابی می‌شود.

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرده است که نرخ تورم کالاهای خوراکی در ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه نیز با ۳.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۰، به ۵۱.۹ درصد رسیده است.

نرخ کلی تورم در ایران هر ماه دستخوش افزایش است. محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اوایل خردادماه نرخ تورم در ایران را «بسیار بالا» دانسته و گفته بود: «چه کنیم، سعی کردیم آن را کاهش دهیم، ولی توان‌مان در همین حد اجازه داد.»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهمن‌ماه ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که ایران به بدترین وضع تورمی خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است. این مرکز آن زمان افزوده بود که ایران بالاترین نرخ تورم در خاورمیانه و رتبه ششم در جهان را دارد.
XS
SM
MD
LG