لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

رئیس بانک مرکزی: می‌خواستند به اسم دارو، خودرو وارد کنند


محمود بهمنی
محمود بهمنی
رئيس کل بانک مرکزی گفته در روزهای اخير «عده‌ای می‌خواستند با شلوغ‌کاری ۷۵ کشتی خودرو و کالای لوکس را به‌اسم دارو و کالای اساسی» وارد کنند که او اجازه اين کار را نداده است.
محمود بهمنی، شنبه ۱۲ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم، کسانی را که به گفته او «می خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگيرند»، تهديد به برخورد قضايی کرده است.
آقای بهمنی با تکذيب ممانعت بانک مرکزی از ترخيص داروهای وارداتی به کشور در گمرک، گفته است: «داستان به اين سادگی نيست، هيچ مشکلی ازنظر دارو و کالای اساسی نداريم. بانک مرکزی فقط جلوی رانت و فساد را به هر ترتيبی شده گرفته است.»
رئيس کل بانک مرکزی در پاسخ به اين انتقاد که اين بانک اجازه ترخيص داروها از گمرک را نمی‌دهد، افزوده است: «نه، می‌دانيد چرا اين را می‌گويند؟ اول توجه داشته باشيد که ما برای ترخيص داروها اجازه می‌دهيم اما مشکل اينجاست که آقايان قصد دارند لابه‌لای داروها انواع کالاهای لوکس و تجملی را ترخيص کنند.»
آقای بهمنی گفته است: «يک سری کشتی در گمرک می‌آيد و بعد اعلام می‌کنند فلان مقدار کشتی پشت بندر منتظر است، اين کشتی‌ها چی هستند؟ بايد يک نفر از نزديک برود و ببيند اين کشتی‌ها واقعاً چه‌چيزی حمل کرده‌اند.»
پيش از اين محمدرضا نادری، معاون گمرک، از به مشکل خوردن ترخيص ۸۳ کشتی از گمرک به دليل «مشکلات ارزی» خبر داده بود.
آقای نادری همچنين گفته بود: «حجم زيادی دارو در فرودگاه حضرت امام وجود دارد که به دليل مشکلات ارزی، بانک مرکزی اجازه ترخيص آن را نمی‌دهد.»
اما رئيس کل بانک مرکزی گفته است اين کشتی‌ها «اصلا شامل دارو و کالاهای اساسی نبودند» بلکه «مجموع کشتی‌های حامل دارو و کالاهای اساسی هفت الی هشت کشتی بودند که تازه رسيده بودند و ما به‌محض رسيدن آنها گفتيم: سريعاً نسبت به ترخيص اين کشتی‌ها اقدام کنيد.»
آقای بهمنی توضيح داده است که بانک مرکزی «بيشتر از سال گذشته» برای دارو ارز تخصيص داده است منتهی «چون آقايان قصد ندارند ريال ارز دريافتی از بانک مرکزی را پرداخت کنند فکر می‌کنند با شلوغ کردن می‌توانند کالاها را ترخيص کنند و پولش را هم ندهند و يک آب هم رويش بخورند.»
بانک مرکزی پيش از اين خواسته بود واردکنندگان داروها به ايران مابه‌التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومانی و ارز ۲۴۷۷ تومانی را پرداخت کنند تا بتوانند داروها را ترخيص کنند و در بازار بفروشند.
پيش از او نيز ناصر رياحی، رئيس اتحاديه واردکنندگان دارو با انتقاد از اين دستور بانک مرکزی گفته بود به خاطر "همکاری ‌نکردن" بانک مرکزی حدود "۶۰ تا ۷۰ ميليون دلار" دارو در گمرک‌های داخلی ايران رو به فاسد شدن است و شرکت‌های واردکننده دارو هم نقدينگی لازم برای ترخيص اين داروها را ندارند.
اما رئيس کل بانک مرکزی در پاسخ به اينکه چرا اين بانک آن‌قدر دير تصميم به ترخيص دارو و کالاهای اساسی با دريافت تعهد از واردکنندگان گرفت، گفته است: «عده‌ای می‌گويند اين کالاها را مجانی بدهيد و ما ببريم هرکاری دلمان می‌خواهد با آن انجام دهيم، اين‌طور که نمی‌شود.»
صادرات دارو به ايران در ليست تحريم‌های بين‌المللی وجود ندارد اما به علت تحريم بانک‌های ايرانی و توقف مبادلات بين‌المللی با آنها که به کمبود ارز در ايران منجر شد بود، مشکلات زيادی در واردات دارو به کشور ايجاد شده است.
XS
SM
MD
LG