لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

غرب در مورد وضع تحریم‌های جدید به روسیه هشدار داد


جدایی‌طلبان هوادار روسیه در روستای کارلیفکا در نزدیکی دونتسک
جدایی‌طلبان هوادار روسیه در روستای کارلیفکا در نزدیکی دونتسک
رهبران کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه، می‌گویند اگر مسکو در فرونشاندن تنش‌ها در شرق اوکراین تلاش نکند، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

این سه کشور از مسکو خواسته‌اند تا «گام‌های فوری» در این مورد بردارد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید آمریکا در این مورد منتشر کرده، آمده است «آنها (رهبران سه کشور) موافقت کرده‌اند که اگر روسیه گام فوری و سازنده برای کاهش تنش در اوضاع شرق اوکراین برندارد، آمریکا و اتحادیه اروپا، قدم‌هایی هماهنگ را برای افزایش بهای آن علیه روسیه بدارند.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه ۳۰ خرداد در این مورد گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند.

رهبران سه کشور در عین حال از طرح صلح پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در مورد بحران آن کشور که آتش‌بسی یکجانبه اعمال کرده و مواردی را برای خلع سلاح جدایی‌طلبان هوادار روسیه و آینده مناطق شرقی در بر می‌گیرد، استقبال کرده‌اند.

کرملین: آتش‌بس اوکراین دعوت به صلح نیست، ضرب‌الاجل است

اما در سوی دیگر، پس از آنکه دولت اوکراین، برای هفت‌ روز به جدایی‌طلبان هوادار روسیه، آتش‌بسی یک‌جانبه اعلام کرد، مسکو ۳۰ خرداد در واکنش گفته است این آتش‌بس «دعوت به صلح و گفت‌وگو نمی‌کند، بلکه ضرب‌الاجلی به شبه‌نظامیان در جنوب شرق اوکراین است که سلاح زمین بگذارند».

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه کرملین، بیانیه پوروشنکو را فاقد پیشنهادی برای آغاز مذاکرات با جدایی‌طلبان، عنوان کرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین، یک طرح ۱۴ ماده‌ای برای صلح در آن کشور ارائه کرده و از شورشیان خواسته طی هفت روز آینده سلاح زمین بگذارند یا از کشور خارج شوند.

البته او این حق را برای نیروهای نظامی آن کشور محفوظ داشته که در صورت هدف قرار گرفتن، پاسخ بدهند.

در آغاز این طرح و زمانی که گفت‌وگوهایی هم میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و همتای اوکراینیش برگزار شد، درگیری‌های سنگینی بین نیروهای دولتی و گروهی از شبه‌نظامیان که به گفته ارتش اوکراین تسلیم نشده بودند، رخ داد.

همزمان وزارت خارجه روسیه بیانیه‌ای جداگانه منتشر کرده و در آن در مورد حمله به یک ایست بازرسی در مرز دو کشور، که طی آن «یک افسر گمرک زخمی شده»، ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه روسیه این موضوع را «تحریکی مستقیم» نامیده است.

خبرگزاری اینترفکس اوکراین، از والری بولوتف، یکی از رهبران جدایی‌طلبان، نقل کرده که آنها تا زمانی که نیروهای ارتش اوکراین از شرق خارج نشوند، سلاح زمین نمی‌گذارند.

بار دیگر «ارتش روسیه در مرزهای اوکراین»

غرب بار دیگر در مورد موضع گرفتن نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین واکنش نشان داده است.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، ۲۹ خرداد ماه بار دیگر از استقرار هزاران نیروی ارتش روسیه در مرز اوکراین، خبر داده بود.

حضور نیروهای روسی در مرز اوکراین از مهم‌ترین نقاط اختلاف میان غرب و مسکو، از آغاز بحران آن کشور و درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان و دیگران در اوکراین بوده است.

اکنون نیز کاخ سفید بار دیگر به تحرکات مرزی واکنش نشان داده است.

جاش ایرنست، معاون سخنگوی کاخ سفید، ۳۰ خرداد نگرانی ایالات متحده در این مورد را اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG