لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۲

افخم: گروه ۱+۵ هیچ طرح جدیدی به ایران ارائه نکرده است


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۳۰ آبان گزارش‌ها درباره ارائه طرح جدید کشورهای غربی برای حل مناقشه اتمی ایران در جریان مذاکرات وین را تکذیب کرد.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از روز سه‌شنبه این هفته در وین آغاز شده و در این مدت وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه مذاکرات فشرده‌ای را با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، داشته‌اند.

در همین حال، روز جمعه گزارش‌هایی مبنی بر ارائه طرح جدید آمریکا به ایران و تصمیم آقای ظریف برای بازگشت به تهران و مشورت با مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر این طرح منتشر شد که مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین خبر مربوط به بازگشت آقای ظریف به تهران را تکذیب کردند.

اکنون نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید دارد که غرب اساسا هیچ طرح و پیشنهاد جدیدی در خلال این مذاکرات ارائه نکرده و محور مذاکرات چند روز اخیر، طرح‌های ایران بوده است.

بر اساس گزارش سایت وزارت امور خارجه ایران، مرضیه افخم اظهار داشت: «در سه روز گذشته مذاکرات فشرده و متعدد دو جانبه و چندجانبه‌ای بر اساس طرح‌ها و ابتکارات متعدد تیم مذاکره‌کننده ایرانی انجام شده که آخرین این طرح‌ها در مسقط پیشنهاد شد. از طرف کشورهای ۵+١ هم هیچ‌گونه طرح جدیدی ارائه نشده است».

خبرگزاری ایرنا نیز اظهارات یک عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را که نخواست نامش فاش شود، بازتاب داده که گفته است این جمهوری اسلامی بوده که از مذاکرات مسقط تاکنون طرح‌های مختلفی را ارائه کرده است.

وی همچنین با تکذیب اخبار مربوط به سفر آقای ظریف به تهران اظهار داشت: «ایده‌های مطرح شده در مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که دکتر ظریف آنها را به تهران ببرد».

ایران و گروه ۱+۵ تا روز سوم آذر مهلت دارند به توافقی جامع در رابطه با چگونگی حل و فصل ابهام‌های برنامه هسته‌ای تهران دست یابند و مقامات کشورهای غربی می‌گویند که هنوز اختلافات مهمی باقی مانده است.

در همین زمینه، محمدجواد ظریف جمعه شب با همتای آمریکایی خود و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا بار دیگر به مذاکره خواهد نشست.

XS
SM
MD
LG