لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

پیشروی پیش‌مرگه‌های کرد عراق در «یک پیروزی استراتژیک»


ایزدی‌های عراق ساکن سنجار که ازد تابستان گذشته و با حمله «حکومت اسلامی» در کوه‌ها آواره شده بودند، با رسیدن نیروهای پیش‌مرگه به شادی پرداخته‌اند
ایزدی‌های عراق ساکن سنجار که ازد تابستان گذشته و با حمله «حکومت اسلامی» در کوه‌ها آواره شده بودند، با رسیدن نیروهای پیش‌مرگه به شادی پرداخته‌اند

نیروهای پیش‌مرگه کرد عراق، در حالی‌که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از آنها حمایت هوایی می‌کردند، به پیشروی در منطقه و شهر سنجار ادامه داده‌اند؛ آنچه رئیس اقلیم کردستان «یک پیروزش استراتژیک» توصیف کرده است.

[بیشتر بخوانید: درگیری سنگین پیشمرگ‌ها و داعش در شهر سنجار]

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، روز ۳۰ آذر در میان پیش‌مرگه‌های کرد عراق، در کوهستان سنجار حاضر شد. جایی‌که ده‌ها هزار تن از اقلیت ایزدی آن کشور، پس از پیشروی‌ها و حملات شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش)، طی ماه‌های گذشته به آن پناه برده بودند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که با عقب‌نشینی اسلام‌گرایان و پس از آنکه کرد‌ها کنترل بخش‌های زیادی از سنجار را در دست گرفتند، ایزدی‌های منطقه به شادی پرداخته‌اند.

خبرگزاری‌ها از پایان هفته، گزارش‌هایی در مورد پیشروی‌ها در این منطقه منتشر کرده بودند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داده بود که نیروهای کرد عراقی توانسته‌اند کنترل کوهستان سنجار را در دست گیرند.

مسعود بارزانی نیز گفته است پیش‌مرگه‌ها توانسته‌اند با شکستن محاصره سنجار، دو مسیر کوهستانی را برای ارسال تدارکات به نیروهای کرد در منطقه آماده کنند.

او در عین حال گفته است این پیروزی‌ها می‌تواند جلوی ارسال تدارکات نیروهای «حکومت اسلامی» را به موصل بگیرد.

به گفته رئیس اقلیم کردستان، پیش‌مرگه‌ها، در صورت خواست دولت مرکزی در بغداد می‌توانند به ارتش عراق در نبردها در موصل بپیوندند.

پیش‌مرگه‌ها درگیر نبردی سخت با اسلام‌گرایان در منطقه سنجار بودند
پیش‌مرگه‌ها درگیر نبردی سخت با اسلام‌گرایان در منطقه سنجار بودند

ارتش عراق از دو روز پیش دست به انجام عملیاتی، برای بازپس‌گیری فرودگاه نزدیک شهر تل‌عفر زده است.

طی تازه‌ترین دور از حملات هوایی آمریکا، ۱۳ مورد حمله به مواضع «حکومت اسلامی» در نزدیکی سنجار -شمال عراق-‌ رمادی، موصل،‌ بیجی و تل‌عفر انجام شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول جبار یاور، یکی از سخنگویان پیش‌مرگه‌های کرد عراق نقل کرده است که آنها همچنان با مقاومت‌هایی از سوی شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در شهر سنجار روبه‌رو هستند و هنوز «تا پاکسازی کامل راه زیادی» مانده است.

XS
SM
MD
LG