لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

ریاض: نشست وین درباره سوریه آزمونی برای ایران و روسیه است


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که ریاض بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تاکید دارد
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که ریاض بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت تاکید دارد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره به نشست بین‌المللی وین درباره بحران سوریه گفت که این نشست آزمونی برای ایران و روسیه خواهد بود تا مشخص شود که چقدر مصمم به یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ داخلی سوریه هستند.

اظهارات عادل الجبیر روز چهارشنبه، ۶ آبان، پس از آن بیان شد که تهران اعلام کرد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نشست وین که به ابتکار آمریکا و روسیه برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، آقای جبیر که در نشستی خبری همراه با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، در ریاض شرکت کرده بود، در این باره اظهار داشت: «اگر آنها جدی باشند، خواهیم فهمید و اگر هم جدی نباشند، باز خواهیم فهمید و دیگر وقت را با آنها هدر نمی‌‌دهیم.»

گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیوفردا به وین
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00

این نخستین بار است که ایران در نشستی بین‌المللی بر سر بحران سوریه با آمریکا و متحدان غربی آن وارد گفت‌وگو می‌شود، امری که تا پیش از این همواره با مخالفت ریاض همراه بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این گزارش داده بود که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در گفت‌وگوهای هفته گذشته خود با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بر مخالفت ریاض در این باره تاکید کرده، اما در نهایت نرمش از خود نشان داده است.

فیلیپ هاموند نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود با اشاره به اختلاف مواضع ایران و روسیه با دیگر کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین بر سر بحران سوریه عنوان کرده که این نشست فرصتی خواهد بود تا مواضع طرفین به هم نزدیک شود.

در حالی که روسیه و ایران تاکید دارند که اسد باید تا دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری سوریه بر مسند قدرت باقی بماند، هاموند می‌گوید که دیگر کشورها معتقدند که بشار اسد «دستانش به خون بسیاری آغشته است» و باید برود.

عادل الجبیر نیز خاطرنشان ساخته که مواضع عربستان سعودی تغییری نکرده و «بشار اسد به طور مسلم کناره‌گیری خواهد کرد».

نشست بین‌المللی وین روز جمعه، ۸ آبان، برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG