لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

ابراز تأسف نمایندگی ایران در سازمان ملل از حمله به سفارت عربستان


غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد،
غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد،

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به این سازمان، با ابراز تأسف از حمله به سفارت عربستان و خسارت به این مکان، اعلام کرد که جمهوری اسلامی «از هیچ تلاشی برای بازداشت عاملان حمله فروگذار نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۱۴ دی، در نامه خود از اینکه «علیرغم تلاش‌های گسترده نیروهای انتظامی» تعدادی از معترضان به اعدام شیخ نمر وارد محل سفارت عربستان سعودی شده و به این ساختمان «خسارت» زده‌اند، ابراز «تأسف» کرد.

وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی «با تأکید بر تعهدات خود وفق حقوق بین‌الملل و اسناد بین‌المللی... از هیچ اقدامی برای بازداشت کلیه عاملان بروز حادثه و پیگرد قضایی موضوع فروگذار نخواهد کرد».

آقای خوشرو با اشاره به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، برای شناسایی و دستگیری عاملان این حملات تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران «اقدامات لازم را جهت جلوگیری از بروز حوادث مشابه به عمل خواهد آورد».

سفیر دائم ایران در این نامه، در عین حال اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ نمر را «تحریک‌آمیز» خوانده و محکوم کرده، و خواستار ثبت و انتشار این نامه به عنوان سند مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، عصر یکشنبه ۱۳ دی، اعلام کرده بود که ریاض در پی حمله روز شنبه عده‌ای در تهران به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

همچنبن روز دوشنبه اسامه نقالی، مدیرکل رسانه‌ای وزارت خارجه عربستان، با شرح جزئیاتی درباره حوادث روز شنبه در ارتباط با سفارت این کشور، مقام‌های ایران را متهم کرده بود که به رغم درخواست‌های کمک سفارت از صبح شنبه تا بامداد یکشنبه اقدامی نکردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر، حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان را «توهین به نظام» دانسته و به وزیر کشور دستور داده بود تا با همکاری وزارت اطلاعات و قوه قضائیه عاملان این حملات را شناسایی و دستگیر کند.

سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز دوشنبه از بازداشت ۵۰ نفر از «لیدرهای معترضان به سفارت عربستان در سرصحنه و تحویل آن‌ها به مراجع قضایی» خبر داده است.

XS
SM
MD
LG