لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

احضار سفیر سوئد در اسرائیل در پی بروز تنش در روابط دو کشور


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

اسرائیل با احضار سفیر سوئد در تل‌آویو به اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد «اعدام» فلسطینی‌ها اعتراض کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۳ دی‌ماه، ضمن احضار سفیر سوئد به او گفته‌اند که سخنان وزیر خارجه کشورشان «غیرمسئولانه» و در ردیف «هذیان‌گویی» است.

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، روز سه‌شنبه گذشته در پارلمان استکهلم گفته بود که اسرائیل عوامل فلسطینی حملات خیابانی اخیر را بدون محاکمه می‌کشد و این رفتاری است که باید از سوی یک کمیسیون تحقیق رسیدگی شود.

در پنج ماه اخیر ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل بیش از یکصد و پنجاه نفر از عوامل حملات خیابانی اخیر را لحظاتی پس از حمله یا قبل از آغاز هر نوع حمله ای کشته‌اند.

لینک مستقیم

اسرائیل می گوید، عوامل این حملات مانند نیروهای داعش هستند و همان گونه که فرانسه به خود حق می دهد عوامل حملات تروریستی را بکشد، اسرائیل نیز باید بتواند در تامین امنیت مردم خود سریع عمل کند.

فلسطینی ها می گویند که این واکنش تند اسرائیل «اعدام خیابانی» است. مقامات سوئد نیز با حمایت از دیدگاه فلسطینی ها گفته اند عوامل حملات را باید دستگیر و محاکمه کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، زیپی خوتو- ولی، معاون وزیر خارجه اسرائیل، روز چهارشنبه گفت که کشورش هر نوع ارتباط سوئد با همکاری های اسرائیلی- فلسطینی را متوقف و حضور دیپلمات های سوئدی در اسرائیل را منع می کند.

اوفیر آکونیس وزیر عضو حزب لیکود نیز در این روز به رسانه های تل آویو گفت، اسرائیل باید سفیر سوئد را اخراج کند.

یووال اشتاینیتز یک وزیر دیگر اسرائیلی هم گفته است، مماشات سوئد با اسلامگرایان افراطی موجب شده که شمار زیادی از مسلمانان سوئد به تازگی به صفوف داعش ملحق شوند، اما دولت استکهلم به جای رسیدگی به این مشکلات داخلی، خود را به مسائل اسرائیل مشغول کرده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر پیشین خارجه اسرائیل، نیز به رسانه های کشورش گفته است که «فقط مانده که وزیر خارجه سوئد خودش چاقو بردارد».

وزیر خارجه سوئد پس از حملات تروریستی پاریس نیز با این گفته که رنج طولانی تحمیلی به فلسطینی ها یکی از عوامل رشد افراط گرایی اسلامی است، موجب خشم شدید اسرائیل شد.

خانم والستروم در پی این اظهارات، سفر خود به اسرائیل را به زمان مناسب دیگری موکول کرد.

مناسبات سوئد و اسرائیل از سال گذشته و در پی روی کار آمدن نخست وزیر استفان لوون و آمادگی دولت او برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین به تیرگی گراییده است.

XS
SM
MD
LG