لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

اوپک از افزایش همزمان تولید و قیمت نفت ایران خبر داد


سازمان کشورهای صادرکننده نفت در تازه‌ترین گزارش خود که جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید که حجم و قیمت نفت ایران در ماه گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت شنگین ایران در ماه آوریل با ۳ دلار و ۴۳ سنت افزایش نسبت به ماه قبل آن، به حدود ۳۶ دلار و ۶۵ سنت رسیده است.

از طرفی تولید روزانه نفت ایران نیز در همین بازه زمانی حدود ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم ۳ میلیون و ۴۵۱ هزار بشکه در روز رسیده است.

البته، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که پنج‌شنبه منتشر شد، رقم تولید نفت ایران برای ماه گذشته را ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه ارزیابی کرده بود.

گزارش اوپک در ادامه می نویسد که تولید نفت اعضای این سازمان در ماه آوریل روزانه بیش از ۱۸۸ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه رسیده است.

کویت تولید خود را ۱۳۴ هزار بشکه کاهش داده، اما به غیر از ایران، عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، استخراج نفت خود را ۱۵۴ هزار بشکه افزایش داده و به رقم ۴ میلیون و ۳۵۴ هزار بشکه در روز رسانده است.

تولید نفت عربستان تغییر چندانی نداشته و حدود ۱۰ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه در روز بوده است.

تولید ۳۲.۴۴ میلیون بشکه‌ای اوپک در حالی است که بنا بر ارزیابی خود این سازمان، نیاز به نفت اوپک در سال جاری تنها ۳۱.۵ میلیون بشکه خواهد بود. به عبارتی، اعضای سازمان هم اکنون روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت مازاد راهی بازار می‌کنند.

نیاز به نفت این سازمان در سال گذشته نیز ۲۹.۷ میلیون بشکه در روز بود.

گزارش اوپک پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری ۳.۱ درخواهد بود و تقاضای جهانی برای نفت با افزایش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای به ۹۴ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این در حالی است که کشورهای جهان هم اکنون روزانه ۹۵ میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه تولید نفت دارند.

وجود نفت مازاد در بازارهای جهانی باعث شده است تا قیمت آن از ۱۰۸ دلار در نیمه اول ۲۰۱۴ به حدود ۲۵ دلار در دو ماهه اول سال جاری میلادی برسد، اما دوباره قیمتهای نفت تحت تأثیر کاهش نفت مازاد و بهتر شدن چشم‌انداز رشد تقاضای جهانی، خصوصاً توسط هند و چین بالا رفت و هم اکنون قیمت سبد نفتی اوپک به بالای ۳۴ دلار رسیده است.

رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت که ایران هم اکنون روزانه تا ۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی دارد.

بر اساس گفته‌های وی، صادرات نفت ایران به اروپا تا آخر اردیبهشت ماه به ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ایران قبل از تحریمها روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت به اروپا صادر می‌کرد. بعد از تحریمها اما، اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را متوقف کرد و کشورهای آسیایی نیز برای گرفتن معافیت از تحریمهای آمریکا واردات نفت از ایران را کاهش دادند.

صادرات نفت خام ایران قبل از تحریمها ۲.۲ میلیون بشکه بود که در زمان تحریمها به حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد.

XS
SM
MD
LG