لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

پیامک «هشدار امنیتی» به صدها فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایران


وب‌سایت زیتون، نزدیک به اصلاح‌طلبان در ایران، خبر داد که صدها نفر از فعالان سیاسی، فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران در کشور روز پنج‌شنبه پیامک «تهدیدآمیزی» دریافت کرده‌اند که از آنها خواسته شده ارتباط خود با «عناصر معاند خارج از کشور» را قطع کنند.

بر اساس این گزارش، این پیامک‌های تهدیدآمیز از طریق «چهار شماره تلفن شخصی» فرستاده شده و یکی از این شماره‌ها در اپلیکیشن «ایمو» دارای حساب کاربری است.

در این پیامک آمده است: «هرگونه ارتباط و همکاری با عناصر معاند خارج از کشور از طریق ای‌میل، پورتال‌های امن و سایر وسایل ارتباطی عملی مجرمانه و موجب پیگرد قضایی است. ضروری است ارتباطات خود را قطع نمایید.»

در این پیامک همچنین هشدار داده شده است که «این پیامک به منزله آخرین هشدار امنیتی است».

به گفته این وب‌سایت، روزنامه‌نگاران، گرافیست‌ها و دبیران رسانه‌های اصلاح‌طلب این پیام را ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه، و برخی از فعالان سیاسی، فعالان دانشجویی و خانواده‌های زندانیان سیاسی آن را ساعت ۱۷ همان روز دریافت کرده‌اند.

آن طور که وب‌سایت زیتون گزارش می‌کند، حتی افرادی از حوزه نشر و ادبیات کودک در ایران هم از جمله دریافت‌کنندگان این پیامک هشدار بوده‌اند.

در همین حال گزارش وب‌سایت زیتون حاکی از آن است که برخی از نهادهای وابسته به دولت حسن روحانی از جمله دفتر وزیر اطلاعات، وزارت ارشاد و دفتر سخنگوی دولت، از ارسال چنین پیامی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

به گفته این وب‌سایت، «این برای اولین بار» است که پیامی از این دست از طریق «شماره تلفن‌های شخصی» فرستاده می‌شود و پیش از این پیام‌ها از «اس‌ام‌اس سنتر» ارسال می‌شد.

در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از آغاز موج اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد با ارسال پیام‌های گروهی به مردم درباره عواقب ارتباط با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور هشدار می‌داد.

وزارت اطلاعات ايران سال ۸۸ همچنین «عقد قرارداد و اخذ امكانات» توسط افراد و موسسات ايرانى از ۶۰ بنياد و موسسه خارجى را ممنوع اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG