لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

طرح سوریه و روسیه برای باز کردن «مسیر امن» جهت خروج غیرنظامیان و شبه نظامیان از شهر حلب


سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش روسیه و سوریه در اقدامی مشترک، عملیات «گسترده بشردوستانه‌ای» را در شهر حلب آغاز کرده‌اند.

وزیر دفاع روسیه هدف از این عملیات را کمک به اهالی شهر حلب عنوان کرد و از سازمان‌های امدادی بین‌المللی خواست به این «عملیات بشردوستانه» ملحق شوند.

به گفته سرگئی شویگو، در این عملیات سه مسیر امن انسانی برای کمک به خروج غیرنظامیان از حلب ایجاد می‌شود و یک مسیر دیگر نیز برای خروج شبه‌نظامیانی ایجاد خواهد شد که قصد دارند خود را تسلیم کنند.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نیز روز پنجشنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد شورشیانی که تا سه ماه آینده سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و خود را به مقام‌های سوریه تسلیم کنند مشمول عفو خواهند شد.

شهر حلب و مناطق اطراف آن یکی از مراکز درگیری شورشیان با نیروهای دولتی سوریه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حدود ۳۰۰ هزار غیرنظامی در شهر حلب به دام افتاده‌اند و این در شرایطی است که حلقه محاصره این شهر از سوی نیروهای دولتی سوریه هر روز تنگ‌تر می‌شود.

شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر طی روزهای گذشته نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» در حلب هشدار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز روز پنجشنبه وضعیت انسانی در حلب را «بحرانی» توصیف کرد و گفت که ساکنان این شهر تنها برای دو تا سه هفته دیگر ذخیره غذایی دارند.

وی از جزئیات عملیات مسکو و دمشق برای ایجاد مسیرهای امن انسانی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که برای این عملیات طرف مشورت روسیه و سوریه نبوده است.

استفان دی میستورا همچنین از آمریکا و روسیه خواست به همکاری‌های خود به منظور پایان‌دادن به جنگ داخلی در سوریه شتاب بیشتری ببخشند.

وی پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که توافق میان آمریکا و روسیه از جمله توافق برسر آتش‌بس و راهی برای انتقال سیاسی در سوریه، بتواند باعث پیشرفت در مذاکرات صلح شود.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اواخر تیرماه برای گفت‌وگو درباره بحران سوریه به مسکو رفته بود و پس از دیدار با مقام‌های روسیه از توافق دو کشور برای همکاری‌های نظامی جهت مبارزه با گروه‌های تروریستی خبر داده بود.

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه در گزارشی نیروهای نظامی روسیه و سوریه را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای متهم کرد.

این نهاد مدافع حقوق بشر در گزارش خود نوشته است که ۴۷ مورد استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در استان‌های مختلف سوریه را در دو ماه گذشته به طور مستند ثبت کرده که به مرگ ده‌ها غیرنظامی در مواضع تحت کنترل مخالفان انجامیده است.

همزمان،‌ به گفته منابع بیمارستانی، شمار قربانیان حمله انتحاری روز چهارشنبه ششم مردادماه در شهر کردنشین قامیشلی در شمال سوریه به ۶۷ تن رسید.

این انفجار انتحاری که گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت آن را برعهده گرفت، مهیب‌ترین انفجار در قامیشلی طی پنج سال جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رود.

جنگ داخلی در سوریه که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده، تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است.

جداشدن گروه «جبهة النصره» از القاعده و تغییر نام این گروه

در همین حال، گروه جبهة النصره اعلام کرد که از گروه القاعده جدا شده و نام این گروه به «جبهه فتح الشام» تغییر یافته است.

ابومحمد الجولانی، رهبر گروه جبهة النصره، در یک پیام ویدئویی که از شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شد، با اعلام این خبر از رهبران القاعده برای درک ضرورت این اقدام قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابومحمد الجولانی گفت: «با این اقدام، آمریکا و روسیه دیگر نمی‌توانند از این گروه به عنوان شاخه‌ای از القاعده نام ببرند و به سوری‌ها حمله کنند».

طی چندین دوره آتش‌بس که در سوریه برقرار شد، گروه جبهة النصره مانند گروه «حکومت اسلامی» مشمول آتش‌بس نبود و حملات نیروهای بشار اسد و حامیانش به مواضع آنها ادامه داشت.

گروه جبهة النصره که در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی (چهار سال و نیم پیش) اعلام موجودیت کرد، یکی از گروه‌های مسلحی است که با نیروهای بشار اسد می‌جنگد.

XS
SM
MD
LG