لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

صیلب سرخ : طرح باز کردن «مسیر امن» در حلب، باید امنیت سوری‌ها را تضمین کند


صف ساکنان حلب برای نان
صف ساکنان حلب برای نان

کمیته صلیب سرخ جهانی روز پنجشنبه در واکنش به طرح روسیه و سوریه برای ایجاد «مسیر‌های امن» جهت خروج غیرنظامیان از منطقه محاصره شده شهر حلب، اعلام کرده است،امنیت کسانی که می خواهند از این مسیرها خارج شوند یا آنهایی که می خواهند بمانند می بایست تضمین شود.

به گزارش رویترز، صلیب سرخ جهانی در بیانیه‌ای همچنین اعلام کرده است: همه طرف‌های درگیر در سوریه می بایست اجازه دهند امدادگران به غیرنظامیان دسترسی داشته و کمک کنند تا خانواده هایی که می خواهند از محاصره خارج شوند، همراه هم باشند.

در همین زمینه، رابرت ماردینی، مدیر خاورمیانه صلیب سرخ جهانی نیز گفته است: الان به صورت اضطراری می بایست یک توقف انسانی درهمه مناطق حلب که درگیری و خشونت در آنها ادامه دارد، روی دهد.

وی اضافه کرده است: تیم‌های امدادگران ما می بایست بتوانند به مناطق شرقی دسترسی پیدا بکنند، به ویژه به خانواده‌ها و اقشار آسیب پذیر از جمله سالمندان، بیماران مجروحان و زندانیان.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پیشتر روز پنجشنبه اعلام کرد، در راستای کمک انساندوستانه به اهالی بخش محاصره شده شهر حلب سه مسیر امن انسانی برای کمک به خروج غیرنظامیان از این منطقه ایجاد می شود.

سرگئی شویگو از نهادهای بین المللی خواسته بود به عملیات «گسترده بشردوستانه‌» روسیه و سوریه بپیوندند.

گزارش‌ها حاکی است که در حدود ۳۰۰ هزار غیرنظامی در شهر حلب به دام افتاده‌اند و این در شرایطی است که حلقه محاصره این شهر از سوی نیروهای دولتی سوریه هر روز تنگ‌تر می‌شود.

به گزارش رویترز، کشورهای غربی نگرانند که اعلام ایجاد مسیرهای امن برای خروج غیرنظامیان از حلب، زمینه سازی برای حمله نیروهای دولتی سوریه به این شهر باشد.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این زمینه گفته است: این (اعلام مسیر امن برای خروج از حلب) به نظر می رسد در خواست از گروه‌ها (در شهر حلب) برای تسلیم شدن و خروج غیرنظامیان از این منطقه باشد.

جان کربی اضافه کرده است: مردم بیگناه حلب می بایست قادر باشند در خانه‌هایشان در امنیت باقی بمانند و به کمک‌های انساندوستانه دسترسی داشته باشند همانگونه که روسیه و حکومت سوریه در اصول این مساله را پذیرفته بودند.

به گزارش رویترز شهر حلب که پیش از جنگ بزرگترین شهر سوریه محسوب می شد به دو قسمت تحت کنترل دولت و تحت کنترل نیروهای شورشی تقسیم شده است.

طبق این گزارش تصرف کامل شهر حلب توسط نیروهای دولتی می تواند نقطه عطفی در جنگ داخلی سوریه محسوب شود، جنگی که تاکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG