لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

ایران و ترکیه متعهد به همکاری بیشتر برای حل‌وفصل بحران سوریه شدند


نشست خبری مولود چاووش اوغلو (راست) و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه ترکیه و ایران
نشست خبری مولود چاووش اوغلو (راست) و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه ترکیه و ایران

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه روز جمعه ۲۲ مرداد بر سر گسترش روابط تجاری میان خود توافق کردند و متعهد شدند تا همکاری میان دو کشور برای حل‌وفصل بحران سوریه را به رغم اختلافات فیمابین تعمیق بخشند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به آنکارا سفر کرده است در یک نشست خبری مشترک با همتای ترک خود گفت که تهران از دولت ترکیه در برابر کودتای نظامی ماه گذشته حمایت می‌کند.

در جریان کودتای ۲۵ تیرماه ترکیه که نافرجام ماند بیش از ۲۷۰ تن کشته شدند و آنکارا مرتباً از عدم همبستگی متحدان غربی‌اش با دولت این کشور ابراز نارضایتی کرده و آمریکا را متهم می‌کند به فتح الله گولن، واعظ مذهبی ساکن ایالات متحده، که به ادعای آنکارا در این کودتا دست داشته، پناه داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست خبری گفت: «امروز میزبان برادر عزیزم جواد ظریف هستم. به ایشان خوشامد می‌گویم. از برادر عزیزم به خاطر حمایت مردم و دولت ایران تشکر می‌کنم. آن شب من در سامسون بودم٬ تا صبح نخوابیدم. برادرم ظریف نیز در تهران با ما همراهی کرد و نخوابید. در آن شب بیشترین تماس را با ما داشتند. تا صبح چهار یا پنج بار با من تماس گرفتند٬ در روزهای بعدی نیز به دفعات مکرر گفت‌وگو کردیم».

وی افزود: امروز بعد از این دیدار٬ هر دو وزیر با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور به اتفاق هم به مجلس ترکیه رفته و از آسیب‌هایی که بر اثر حملات هوایی کودتاگران به مجلس وارد شده است، بازدید می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه ایران هم در این نشست خبری اظهار داشت: «من به ملت ترکیه به خاطر مقاومت علیه کودتاگران تبریک می‌گویم. آنها به مردم منطقه نشان دادند که اجازه نخواهند داد تا دمکراسی و حقوق‌شان از طریق کودتا و زور از آنها گرفته شود».

موضوع سوریه از دیگر موضوعاتی بود که وزیران امور خارجه ایران و ترکیه به آن اشاره کردند و مولود چاووش اوغلو در این زمینه گفت که دو کشور به رغم اختلافات فیمابین، «همکاری برای استقرار صلح در سوریه را بیشتر خواهند کرد».

به گزارش ایرنا، وی گفت: «در مورد سوریه نقطه نظرات مشترک مهمی داریم؛ تمامیت ارضی سوریه برای هر دو کشور مهم است. در برخی موارد نیز دیدگاه‌های متفاوت داریم. به رغم این تاکنون گفت‌وگوها را ادامه داده‌ایم».

ایران همراه با روسیه از حامیان اصلی بشار اسد رییس جمهوری سوریه است، حال آنکه ترکیه همراه با متحدان غربی و عربی خود از شورشیان سوریه در نبرد با ارتش این کشور حمایت می‌کند.

آقای ظریف در رابطه با بحران سوریه گفت که تهران و آنکارا «درباره تمامیت ارضی سوریه و اینکه مردم این کشور باید خود سرنوشت‌شان را رقم بزنند» تفاهم دارند.

او اضافه کرد، «ضروری است همه ما با افراطی‌گری (گروه خلافت اسلامی) و النصره مبارزه کنیم».

وزیر امور خارجه ایران همچنین از بهبود روابط ترکیه و روسیه استقبال کرد. روابطی که به دلیل سقوط یک هواپیمای روسی از سوی ارتش ترکیه در ماه نوامبر پارسال تیره شده بود.

او اظهار داشت: «ایران همواره روابط حسنه‌ای هم با ترکیه و هم روسیه داشته است. همه کشورهای منطقه باید همکاری کنند تا در سوریه صلح برقرار و با افراطی‌گری مبارزه شود».

وزیران خارجه دو کشور همچنین بر لزوم گسترش روابط تجاری میان یکدیگر از جمله امکان افزایش صادرات گاز از ایران به ترکیه و همچنین افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه تاکید کردند.

XS
SM
MD
LG