لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

حمایت نماینده مشهد از مواضع علم‌الهدی در مورد برگزار نشدن کنسرت‌ها


پس از آنکه نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی از علاقه‌مندان به برگزاری کنسرت در مشهد خواست شهر دیگری را برای زندگی انتخاب کنند، نماینده مشهد در مجلس گفته است که با این سخنان، تکلیف برگزاری کنسرت در این شهر مشخص شده است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد و عضو هیئت رئیسه مجلس، روز شنبه ۲۳ مرداد، از وزیر ارشاد خواسته است که درباره نظر «فقها» در رابطه با برگزاری کنسرت در مشهد «تأمل کند».

او تأکید کرده که شهرهای قم و مشهد با بقیه شهرهای ایران «تفاوت‌هایی دارند»، همان طور که «شرایط جمهوری اسلامی ایران با بقیه عالم متفاوت است».

این عضو هیئت رئیسه مجلس، دولت حسن روحانی را متهم کرده که در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی موفق نبوده و به همین دلیل در سال آخر خود با «ایجاد دعواهای فرهنگی» در پی «جذب مشارکت سیاسی برای انتخابات آینده است».

آخرین موضع‌گیری علم‌الهدی در مورد برگزاری کنسرت‌ها در مشهد/ گزارش آزاده اسدی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:17 0:00
لینک مستقیم

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بارها به لغو کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی با حکم دادستان‌ها انتقاد کرده و وزیر کشور نیز روز یکشنبه، ۱۷ مرداد، در این باره به رئیس قوه قضائیه نامه نوشته بود.

استان خراسان رضوی در ماه‌های گذشته به دلیل لغو متعدد و پی در پی کنسرت‌های موسیقی از جمله کنسرت‌های شهرام ناظری، و کیهان کلهر خبرساز بوده و روز جمعه، ۱۵ مرداد، نیز کنسرت سالار عقیلی در سبزوار لغو شد.

در سال‌های گذشته نیز پس از مخالفت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده کنونی ولی فقیه در خراسان رضوی، تعدادی از کنسرت‌ها در مشهد و دیگر شهرهای این استان لغو شده بود.

اکنون اما آقای قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرده که با سخنان آقای علم‌الهدی در روز جمعه تکلیف موضوع برگزاری کنسرت در این شهر مشخص شده است.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های روز ۲۲ مرداد گفت که دیگر نباید سر لغو یک کنسرت «با برخی مسئولان بر سر کوته‌فکری‌شان» چانه‌زنی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه «کنار گنبد امام رضا نمی‌شود کنسرت برگزار شود»، خطاب به علاقه‌مندان برگزاری کنسرت گفت که «تو کنسرت می‌خواهی، مشهدی نباش، برو یک شهر دیگر زندگی کن».

امام جمعه مشهد، کمپین‌های اعتراضی به برگزار نشدن کنسرت در استان خراسان رضوی را «اردوکشی بر ضد امام رضا» خواند و افزود که «این شهر آن‌قدر عاشق امام رضا دارد که نمی‌گذارند شما در برنامه‌ریزی‌ها و عیاشی‌هایتان در این شهر آزاد باشید».

آقای علم‌الهدی همچنین روز شنبه نیز در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به موضوع برگزاری کنسرت‌ها گفت که متأسفانه دولت «به خاطر چند نفر لائیک» در مقابل مواضع او درباره «پدافند فرهنگی» می‌ایستد.

او روز جمعه نیز در دیدار با حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، تأکید کرده بود که با وجود صدور مجوز موسیقی از سوی وزارت ارشاد، «دستگاه پیشگیری از جرم» نمی‌تواند در برابر به گفته او «حواشی ضد عفت» کنسرت‌ها «بی‌تفاوت باشد».

در این زمینه محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز روز جمعه اعلام کرد که با وجود صدور مجوز کنسرت‌ها از سوی وزارت ارشاد، نیروی انتظامی و دادستانی باید «شرایط امنیتی و اجتماعی» را برای برگزاری کنسرت بررسی کنند.

هیئت دولت ایران در جلسه ۱۳ تیرماه خود با پیشنهاد وزارت ارشاد ماده ۲۰ «آیین‌نامه اماکن عمومی» را اصلاح کرد.

بر اساس آیین‌نامه قبلی «اماکن عمومی» برگزاری هر نوع مجلس جشن و عروسی، مهمانی، شب‌نشینی و امثال آن و یا اجرای هر گونه برنامه هنری و نمایشی در اماکن عمومی علاوه بر لزوم تأیید محتوای برنامه توسط وزارت ارشاد، مستلزم کسب «اجازه مخصوص» از اداره اماکن بود.

با وجود این مصوبه مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، روز پنجشنبه ۳۱ تیر، در دستوری رسمی از نیروی انتظامی خواسته بود که «مأموریت» خود در «برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی» در محل برگزاری کنسرت‌ها را «با جدیت» انجام دهد.

XS
SM
MD
LG