لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۴

بمب‌افکن‌های روسی برای سومین روز پیاپی از ایران به سوریه پرواز کردند


بمب‌افکن توپولف ۲۲ روسی
بمب‌افکن توپولف ۲۲ روسی

مسکو اعلام کرد که هواپیماهای روسی برای سومین روز پیاپی از ایران برای انجام حملاتی در سوریه پرواز کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که بمب‌افکن‌های روسی توپولف ۲۲ و سوخو ۳۴ روز پنج‌شنبه ۲۸ مرداد از پایگاه‌های نظامی خود در روسیه و ایران به قصد حمله به مواضع گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در استان دیرالزور سوریه پرواز کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه اضافه می‌کند که در این حملات پنج زاغه مهمات و مخزن سوخت و شش مرکز نظامی مورد هدف قرار گرفتند که در نتیجه آن خسارات سنگینی به شبه‌نظامیان داعش وارد آمد.

روسیه برای نخستین بار روز سه‌شنبه اعلام کرد که هواپیماهای آن از یک پایگاه نظامی در ایران برای انجام حملاتی در سوریه استفاده می‌کنند. مقامات ایران نیز تایید کردند که هواپیماهای روسی از پایگاه نوژه همدان استفاده می‌کنند.

در ادامه تحولات جنگ داخلی سوریه، فعالان اپوزیسیون سوری و نیروهای کرد روز پنج‌شنبه خبر دادند که هواپیماهای ارتش سوریه مناطق تحت تسلط کردها در شمال سوریه را بمباران کرده‌اند.

ردور خلیل، سخنگوی نیروهای کرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این حملات مناطق غیرنظامی مسکونی و برخی از پایگاه‌های پلیس در شهر الحسکه هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته او، این حملات چندین قربانی بر جای گذاشته و باعث شد که ساکنان این شهر از خانه‌های خود فرار کنند.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه نیز تایید می‌کند که هواپیماهای نظامی سوری مواضع کردها در شهر الحسکه را هدف قرار داده‌اند.

نیروهای کرد و نیروهای حامی حکومت بشار اسد تاکنون درگیری‌های متعددی با هم داشته‌اند اما آن‌گونه که آسوشیتدپرس می‌نویسد این اولین بار است که حکومت سوریه به بمباران هوایی مواضع کردها در الحسکه دست می‌زند.

گزارش دیگر این خبرگزاری همچنین عنوان می‌کند که روسیه به درخواست سازمان ملل متحد برای آتش‌بس ۴۸ ساعته در شهر حلب پاسخ مثبت داده و اعلام آمادگی کرده است

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته که مسکو از طرح سازمان ملل برای آتش‌بس در سوریه به این شرط حمایت می‌کند که کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه هم به محله‌های تحت کنترل شورشیان برسد و هم به محله‌های تحت کنترل حکومت سوریه.

وی تاکید کرده که مسکو آماده حمایت از اجرای این طرح در هفته آینده است.

سازمان ملل متحد به تازگی نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» بی‌سابقه در حلب هشدار داده و از روسیه و آمریکا خواسته است تا هرچه زودتر بر سر آتش بس در این شهر توافق کنند.

XS
SM
MD
LG