لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

پنتاگون: کشتی جنگی آمریکا پس از نزدیک شدن قایق سپاه «ناچار به تغییر مسیر شد»


مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گویند که هفت قایق تندرو سپاه پاسداران برای یک کشتی جنگی ایالات متحده در خلیج فارس ایجاد مزاحمت کردند و این کشتی ناچار شد برای برخورد نکردن با یکی از این قایق‌ها مسیرش را تغییر دهد.

این حادثه روز یکشنبه ۱۴ شهریور رخ داده است و به گفته پنتاگون، یکی از قایق‌های سپاه تا ۹۰ متری این کشتی جنگی نزدیک شد.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور به خبرگزاری رویترز گفتند قایق ایرانی مستقیما به سوی کشتی جنگی ۵۳ متری «یو اس اس فایربولت» حرکت و این کشتی آمریکایی را وادار به تغییر مسیر کرد.

آنها افزودند: کشتی نظامی آمریکا در خلیج فارس سه بار سعی کرد که با قایق ایرانی تماس رادیویی برقرار کند ولی پاسخی دریافت نکرد.

مقام‌های یاد شده، مانور قایق ایرانی را «غیرایمن و غیرحرفه ای» توصیف کردند.

یکی از این مقام‌ها گفته که روی عرشه شناور ایرانی، افراد مسلح‌ دیده می‌شد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، خبر داده که هفت قایق تندرو سپاه پاسداران به کشتی جنگی آمریکایی نزدیک شده و برای آن ایجاد مزاحمت کردند.

این گزارش می‌افزاید که سه قایق‌ ایرانی در اطراف این کشتی چرخیده و از پانصد متری آن را دنبال می‌کردند ولی یکی از آنها مستقیم به سوی کشتی فایربولت رفت و مقابل آن ایستاد.

آقای دیویس گفته است کشتی جنگی آمریکایی برای برخورد نکردن با این قایق سپاه تغییر مسیر داد و همزمان خدمه آن سعی کردند تا از طریق بی‌سیم رادیویی با طرف ایرانی تماس بگیرند.

وی گفته که این یکی دیگر از برخوردهای غیرایمن و غیرحرفه‌ای است که ما با نیروی دریایی سپاه داشته‌ایم.

این سومین حادثه جدی در زمینه رویارویی قایق‌های تندرو ایرانی با ناوشکن‌ها و گشتی‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس ظرف دو هفته گذشته است.

چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز دوم شهریور با ایجاد مزاحمت برای ناوشکن «یو‌ اس‌ اس نیتز» اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کردند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این اقدام را «غیرحرفه‌ای» و «ناامن» توصیف کرد.

یک روز بعد، قایق‌های سپاه پاسداران به دو گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شدند که با شلیک اخطار روبرو شدند.

رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا تحرکات اخیر قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در قبال ناوهای این کشور در خلیج فارس را «تحریک‌آمیز» خواند و آن را مایه نگرانی دانست.

ژنرال جوزف وتل، رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز ۹ شهریور به خبرنگاران گفت: «اقدامات تحریک‌آمیز قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران بسیار مایه نگرانی است. امیدواریم که نیروهای دریایی ایران رفتاری حرفه‌ای‌تر را پیشه سازند».

وی افزوده بود ایرانی‌ها خطر اشتباه محاسباتی را افزایش داده‌اند که می‌تواند نتایج وخیمی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG