لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

دادستان شیراز از دستگیری برگزارکنندگان تجمع پاسارگاد خبر داد


تجمع به مناسبت روز کوروش در پاسارگاد. هفتم آبان ۱۳۹۵.
تجمع به مناسبت روز کوروش در پاسارگاد. هفتم آبان ۱۳۹۵.

دادستان شیراز روز دوشنبه دهم آبان از دستگیری برگزارکنندگان تجمع روز کوروش خبر داده و گفت که «برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده و وفق مقررات برخورد قضایی لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت.»

در ایران روز جمعه هفتم آبان‌ماه، به طور غیررسمی روز کوروش نام‌گذاری شده است و در سال‌های اخیر، گروه‌هایی از مردم ایران، در چنین روزی در پاسارگاد جمع می‌شوند.

بر پایه برخی گزارش‌ها، گروهی از تجمع‌کنندگان روز جمعه امسال در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر داده‌اند.

«مظهر آزادی ما کوروش است»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، گفت که تجمع روز جمعه در پاسارگاد، با «هنجارشکنی» همراه بوده و افزود که «عوامل اصلی این هنجارشکنی» دستگیر شده‌اند.

وی در این ارتباط گفت که «اقدامات این افراد پیش از این از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی مورد رصد قرار گرفته بود.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

علی صالحی در ادامه افزود که «پس از انجام تحقیقات لازم، لیدرها و سرشاخه‌های اصلی این تجمع که به سر دادن شعارهای هنجارشکنانه و ضدارزش‌ها اقدام کرده بودند، دستگیر شدند.»

در روزهای اخیر، حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، نیز از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد انتقاد کرده و گفت که روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی، افرادی که «به یاد کوروش بودند» را «ضد انقلاب» خوانده است.

از تعداد حاضران در گردهمایی روز کوروش در پاسارگاد آمار دقیقی در دست نیست اما شاهین سپنتا، فعال فرهنگی در اصفهان، در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده که بر اساس تخمین‌های غیررسمی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، از دیگر شعارهایی که تجمع‌کنندگان در این روز در پاسارگاد سر داده‌اند شعار «شاهزاده، تولدت مبارک» بوده که به روز نهم آبان، روز تولد رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران اشاره دارد.

رضا پهلوی نیز در صفحه فیس‌بوک خود به این شعار واکنش نشان داده و گفته است که این «بهترین هدیه تولدم در سال‌های گذشته بود.»

شورای ملی ایران که رضا پهلوی ریاست آن را برعهده دارد نیز به مناسبت روز کوروش بیانیه‌ای منتشر کرده و خواستار «نگارش رسمی روز هفت آبان در سالنامه ملی ایران به نام روز کورش» شده است.

این شورا در بیانیه خود همچنین خواستار «پرهیز از هرگونه کردار خشونت‌آمیز، در هرکجای گیتی» شده است.

XS
SM
MD
LG