لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

نمایندگان مجلس: ترامپ باید به تعهدات آمریکا در برجام پایبند بماند


در ادامه واکنش‌ها به پیروزی ترامپ در ایران، نايب رئیس مجلس شورای اسلامی پیروزی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان را را به «نفع» تهران ارزیابی کرده و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم از نامزد پیروز انتخابات خواست تا به تعهدات این کشور در توافق‌نامه «برجام» پایبند باشد.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، ساعاتی پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ٬ نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا، به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: «پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ایران است.»

آقای مطهری مواضع ترامپ در خصوص مسائل خاورمیانه و سوریه را «خوب» توصیف کرده و گفت که وی خواستار بهبود روابط آمریکا با روسیه است.

این نماینده مجلس همچنین اعلام کرد که «ترامپ نگاه و رویکرد خوبی به عربستان ندارد» و گمان نمی‌کند که نامزد پیروز انتخابات آمریکا در عمل با «برجام» مخالفت کند.

علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم در واکنش به پیروزی ترامپ گفت: «دولت جدید آمریکا بر اساس قاعده بین‌المللی باید به تعهدات خود در موضوع برجام عمل کند و پایبند آن باشد.»

آقای بروجردی افزود که جمهوری اسلامی بر اساس نتیجه انتخابات آمریکا و سیاست‌های جدید دولت این کشور «تصمیم‌گیری» خواهد کرد.

وی همچنین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «عکس‌العمل ملت آمریکا به سیاست‌های مداخله‌جویانه این کشور در کشورهای مختلف جهان» ارزیابی کرد.

به گفته بروجردی، «آن چه در آمریکا رخ داد نشان‌دهنده نارضایی اکثریت ملت آمریکا از سیاست‌های غلط دولت و سیاستمداران این کشور در نقاط مختلف جهان بود.»

حسین نقوی حسینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز علت پیروزی ترامپ را «سیاست خصمانه دموکرات‌ها» ارزیابی کرد.

نقوی حسینی افزود: «انتظار ما این است که حاکمیت آمریکا عقلانی حرکت کند تا مردم به آینده کشورشان امیدوار باشند.»

وی در عین حال گفت که اصول سیاست خارجی آمریکا «تجاوز و بحران‌آفرینی» است و هر دو جریان حاکم در آمریکا همین سیاست را ادامه می‌دهند.

کمال دهقانی٬ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم گفت که «تغییر و تحول در آمریکا ارتباطی به اجرای برجام ندارد» و ایران در این زمینه نگرانی ندارد.

آقای دهقانی گفت: «برجام یک قرارداد بین‌المللی است و تنها قرارداد بین ایران و آمریکا نیست و اتحادیه‌ اروپا و قدرت‌های شورای امنیت و آلمان نیز در آن توافق حضور دارند.»

وی اضافه کرد: «در هر صورت اگر آمریکا هر اقدامی انجام دهد ما نگرانی نداریم چون در نهایت این آمریکا است که در انزوا قرار می‌گیرد و به ضرر منافعش تمام می‌شود.»

این اظهارات نمایندگان مجلس ایران در شرایطی ایراد می‌شود که دونالد ترامپ پیش از این توافق اتمی با ایران‌ را یکی از «بدترین توافق»ها دانسته و وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات آن را پاره خواهد کرد.

علی خامنه‌ای هم روز ۲۵ خرداد در واکنش به این اظهارنظر ترامپ هشدار داد که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم٬ لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم.»

در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز چهارشنبه پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا گفت که واشینگتن «موظف به اجرای برجام» خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان٬ پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را غیرمنتظره ارزیابی کرده و بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران در انتظار اعلام سیاست‌های دولت جدید آمریکا پس از حضور ترامپ در کاخ سفید هستند.

XS
SM
MD
LG