لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

چهار سازمان مدنی سوری: شواهد جنایت جنگی روسیه موجود است


حلب، پیش از کنترل کامل نیروهای دولتی
حلب، پیش از کنترل کامل نیروهای دولتی

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در نامه‌ای که چهار سازمان امدادرسانی و ناظر بر اوضاع سوریه به سازمان ملل فرستاده‌اند، روسیه متهم شده است که به‌طور مستقیم یا با همدستی نیروهای دیگر دست به جنایت جنگی در سوریه زده‌است.

آسوشیتدپرس ۲۶ آذر ماه گزارش داده‌است در این نامه به ۳۰۴ مورد حمله در حلب اشاره شده که قوانین و معیارهای انسان‌دوستانه بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند.

به گفته این سازمان‌ها، در این حملات ۱۲۰۷ غیرنظامی کشته شده‌‌اند که ۳۸۰ نفر آن‌ها، کودک بودند.

نامه ارسالی به سازمان ملل را «دفاع مدنی» موسوم به «کلاه‌سفیدها»، «شبکه سوری حقوق بشر»، «شورای پزشکان بی‌طرف» و «مرکز ثبت اسناد خشونت» امضا کرده‌اند.

این سازمان‌ها می‌گویند «شواهد به روشنی نشان می‌دهد که روسیه به طور مستقیم یا با همدستی [گروه‌های دیگر] دست به جنایت جنگی در سوریه زده‌است».

«دفاع مدنی»، «شبکه سوری حقوق بشر»، «مرکز ثبت اسناد خشونت» و «شورای پزشکان بی‌طرف» می‌گویند حاضر هستند شواهد و مدارک خود را در اختیار ملل متحد گذاشته و به ارائه هرگونه اطلاعاتی که مربوط به این موضوع می‌شود، یاری برسانند: «تا به تحقیقات شما کمک کند و شناسایی هویت مظنونان را ممکن سازد».

بنا بر آنچه این سازمان‌ها اظهار داشته‌اند ۳۰۴ موردی که می‌تواند جنایت جنگی به‌شمار برود در برگیرنده این موارد هستند: ۲۸ حمله مستقیم به غیرنظامیان و کودکان، ۱۰۱ مورد حمله که به کشته‌شدن کودکان انجامیده، ۴۲ مورد استفاده از بمب‌ها خوشه‌ای (که بر خلاف قوانین بین‌المللی‌ست)، ۲۰ مورد استفاده از جنگ‌افزار آتش‌زا در مناطق مملو از غیرنظامیان، ۵۱ حمله به مراکز امدادرسانی و بیمارستان‌ها، ۱۸ حمله به مدارس و ۲۱ مورد حمله به مساجد.

این نامه برای پائولو سرجیو پینیرو، رئیس کمیسیون مستقل ملل متحد برای نظارت بر خشونت علیه قوانین انسان‌دوستانه، فرستاده شده‌است.

کمیسیونی که زیر نظر آقای پینیرو کار می‌کند در بهمن ماه ۱۳۹۴ طرف‌های درگیری در جنگ داخلی سوریه را متهم کرده بود که طی سال‌های گذشته هزاران نفر از زندانیان خود را به قتل رسانده‌اند. این نهاد ناظر در سازمان ملل هم دولت سوریه و هم گروه‌های مسلح مخالف آن، مانند جبهه‌النصره، را به اقداماتی که مصداق جنایت جنگی‌ست، متهم کرده بود.

ارسال نامه سازمان‌های مدنی سوریه، همزمان با اتهام‌های شدید جان کری، وزیر خارجه آمریکا، علیه دولت سوریه و متحدان آن است. آقای کری ۲۵ آذر ماه در جمع خبرنگاران گفته بود «هیچ توجیهی برای کشتار وحشیانه و بی‌رویه غیرنظامیان توسط حکومت (سوریه)، روسیه و متحدان ایرانی آنها در چند هفته اخیر و در حقیقت در پنج سال اخیر وجود ندارد».

روسیه در موارد پیشین حمله به غیرنظامیان را رد کرده بود و در مواردی، مانند اتهام‌ها در مورد حملات مرداد ماه به منطقه القاطرچی، آن‌ها را مغرضانه و در جهت اهداف سیاسی توصیف کرده بود. در دیگر موارد مانند اتهام حمله به بیمارستان‌ها نیز، آن‌ها را «دروغ» نامیده بود. روسیه می‌گوید هدف از حملاتش «گروه‌های تروریستی» هستند.

تهران، دمشق و مسکو، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه را به دامنه‌دار شدن بحران سوریه متهم کرده‌اند. ایران و روسیه می‌گویند حضور آن‌ها در سوریه به درخواست دولت قانونی آن کشور صورت گرفته‌است.

جنگ داخلی سوریه با نزدیک به نیم میلیون کشته و ۱۰ میلیون آواره، در حال ورود به ششمین سال پیاپی است. نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن به تازگی موفق شدند حلب را به‌طور کامل به تصرف خود در آورند.

XS
SM
MD
LG