لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

شورای امنیت به اتفاق آرا توافق آتش‌بس در سوریه را تأیید کرد


تصویری از ویرانه‌های حلب
تصویری از ویرانه‌های حلب

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۱ دی به اتفاق آرا قطعنامه‌‌ای را در پشتیبانی از توافق آتش‌بس در سوریه و مذاکرات صلح کشور تصویب کرد.

این قطعنامه را روسیه در اولین روز از اجرای توافق آتش‌بس سوریه به شورای امنیت پیشنهاد داده بود و در آن بر تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه تأکید می‌شود که کشور را به مسیر صلح هدایت کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، قطعنامه شورای امنیت مقرر می‌کند که کارکنان امدادی باید در سراسر سوریه از شرایطی برخوردار باشند که بتوانند به سرعت خود را به کسانی که نیاز به کمک دارند برسانند و در این مسیر امنیت داشته باشند.

این قطعنامه همچنین از مذاکرات سیاسی که قرار است در شهر آستانه قزاقستان میان نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون این کشور برگزار شود استقبال می‌کند.

مذاکرات مورد اشاره با میانجی‌گری ترکیه و روسیه در ماه ژانویه برگزار می‌شود در حالی که از یک سو نیز استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، تلاش می‌کند تا مذاکرات ژنو با حضور همه طرف‌های درگیر جنگ سوریه در ماه فوریه، بهمن‌ماه، از سرگرفته شود.

گزارش‌ها از سوریه حکایت از آن دارد که آتش‌بس در بیشتر نقاط کشور همچنان برقرار است، اگرچه طرفین درگیری‌های پراکنده‌ای نیز داشته‌اند به ویژه در منطقه وادی بردی، واقع در شمال غرب دمشق که تحت تسلط شورشیان است.

به گفته گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، هواپیماهای جنگی ناشناس دست‌کم ۱۰ حمله به این منطقه داشته‌اند که این امر باعث شده ائتلاف ملی سوریه، اصلی‌ترین گروه اپوزیسیون سوریه، نسبت به عواقب آن به حکومت بشار اسد هشدار دهد.

حکومت سوریه شورشیان را متهم کرده که در منطقه وادی بردی آب را به روی پایتخت بسته‌اند، اتهامی که شورشیان آن را رد می‌کنند.

شورشیان تهدید کرده‌اند که در صورت تداوم این حملات هوایی، آتش‌بس را لغوشده تلقی می‌کنند.

آتش‌بس فراگیر در سوریه با میانجی‌گری مسکو و آنکارا از نیمه‌شب پنج‌شنبه آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG