لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

وخامت حال علی شریعتی و تلاش‌ها برای نجات آرش صادقی


 علی شریعتی (راست) و آر ش صادقی
علی شریعتی (راست) و آر ش صادقی

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره بررسی موضوع اعتصاب غذای آرش صادقی در فراکسیون امید مجلس و مراجعه تعدادی از نمایندگان به دادگاه انقلاب دراین باره، همسر علی شریعتی اعلام کرد که او در شصت و یکمین روز اعتصاب غذای خود بیهوش شده و کلیه‌اش «در حال از بین رفتن است».

مطهره پارسی، همسر علی شریعتی، در مصاحبه با وب‌سایت زیتون اعلام کرد که همسرش روز شنبه،۱۱ دی، بیهوش شده و «میزان قند بدنش ۴۳ و فشار خون‌اش ۸ روی ۶ » بوده است.

وی تاکید کرد که آقای شریعتی که از ۴۰ روز پیش در بهداری زندان اوین بستری است،« توان راه رفتن ندارد» و کلیه سمت چپش «به شدت درد می‌کشد و در حال از بین رفتن است».

همسر علی شریعتی درباره وضعیت نگهداری او در بهداری زندان گفت: «شاید روزی یک‌بار هم به او سر نزنند. بارها بیهوش شده و الان اگر حالش بد شود سربازهای مراقب بالای سر او می‌ایستند تا به هوش آید... نه دستگاه اکسیژنی آن‌جاست و نه سیستم پزشکی».

وی اعلام کرد که آقای شریعتی تصمیم گرفته «تا آخرین توان به این اعتصاب ادامه دهد تا به آزادی منجر شود».

خانم پارسی گفت که مسئولان قوه قضاییه درباره اعتصاب غذای این زندانی سیاسی «هیچ اقدام خاصی» انجام نداده‌اند و آقای حاجیلو، دادیار ناظر بر زندان، در دیدار با خانواده آقای شریعتی گفته است که اگر او بمیرد «هم مهم نیست».

علی شریعتی، زندانی سیاسی، از ۶۲ روز پیش اعتصاب غذا کرده است. وی به دلیل شرکت در تجمع در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شده و پس از بازداشت در روز ده آبان اعلام کرد که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

آرش صادقی دیگر زندانی سیاسی، نیز۷۰ روز است که در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد و آن طور که یکی از بستگانش به رادیوفردا گفته، در آستانه مرگ قرار دارد و حاضر نیست پیش از آزادی همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی اعتصاب خود را بشکند.

امیر رئیسان، وکیل آرش صادقی، روز شنبه از موافقت مقامات دادستانی برای اعطای مرخصی درمانی به او و همسرش خبر داده بود. با این حال تاکنون گزارشی درباره به مرخصی آمدن آقای صادقی یا همسرش منتشر نشده است.

روز شنبه همچنین حدود هزار و ۳۰۰ فعال سیاسی و مدنی ایران در نامه‌ای خواستار پایان دادن به اعتصاب غذای آرش صادقی و علی شریعتی شده بودند.

در همین حال الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار آن شده که این قوه به وضعیت آرش صادقی و علی شریعتی رسیدگی کرده و «اگر حقی از آنان ضایع شده اعاده» کند.

محمود صادقی و احمد مازنی، دو نماینده دیگر تهران در مجلس، و رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نیز در توییت‌هایی درباره وضعیت آرش صادقی در این باره ابراز نگرانی و درخواست رسیدگی کرده بودند.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس،خبر داد که موضوع اعتصاب غذای آرش صادقی در جلسه روز یک شنبه،۱۲ دی، این فراکسیون مطرح شده است.

وی از دادگاه عمومی و انقلاب تهران به‌دلیل «همکاری» با نمایندگانی که در دو روز گذشته با مراجعه به این دادگاه، موضوع اعتصاب غذای آرش صادقی را پیگیری کرده اند،تشکر کرد.

آقای پارسایی اعلام کرد که «قول مساعدتی در این رابطه داده شده» و «امیدواریم این مشکل هرچه سریعتر مرتفع شود».

وی اضافه کرد: «فراکسیون بیش از آن‌که به‌دنبال صدور بیانیه و رسانه‌ای کردن این موضوع و مسائلی از این دست باشد، قصد دارد با مذاکره و رایزنی با مسئولان نسبت به حل آن اقدام کند و به مسیری برویم که خدایی ناکرده تقابل ایجاد نشود».

اعتصاب غذای چند زندانی سیاسی دیگر در ایران نیز همچنان ادامه دارد و سعید شیرزاد ۲۴ روز و نزار زکا ۲۳ روز است که اعتصاب کرده‌اند.

حسن رستگاری مجد نیز از روز ۱۳ آذر در زندان ارومیه و محمدرضا نکونام در زندان قم و مهدی کوخیان در زندان مراغه از اول دی‌ماه دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

مرتضی مرادپور نیز که روز چهارشنبه پس از ۶۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان داده بود، روز جمعه، دهم دی‌ماه، از زندان آزاد شد.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG