لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

خبرهای ضد و نقیض از آتش‌بس در غرب دمشق


وادی بردی در پانزده کیلومتری شمال غرب دمشق قرار دارد.
وادی بردی در پانزده کیلومتری شمال غرب دمشق قرار دارد.

یک روز پس از آن‌که یک مقام ارشد گروه‌های شورشی سوری دستیابی به قرار آتش‌بس با نیروهای دولت بشار اسد در وادی بَرَدی را تکذیب کرد، یک منبع نزدیک به دولت اسد از برقراری آتش‌بس موقت در این منطقه مهم در غرب دمشق خبر می‌دهد.

تخریب تأسیسات آبرسانی وادی بردی باعث شده است که ۵٫۵ میلیون نفر از ساکنان دمشق، پایتخت سوریه، از دو هفته پیش با قطع یا کمبود شدید آب مواجه شوند.

شورشیان سوری می‌گویند که این تأسیسات بر اثر بمباران نیروهای دولتی بشار اسد آسیب دیده، اما دولت اسد می‌گوید که شورشیان دست به تخریب عمدی این تأسیسات زده‌اند.

خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری روسی تاس روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، از قول رسانه‌های دولتی سوری و منابع حزب‌الله لبنان خبر دادند که در این روز آتش‌بس موقت در وادی بردی برقرار شده و برای تعمیر تأسیسات آبرسانی نیز، اکیپی وارد این منطقه واقع در پانزده کیلومتری شمال غرب دمشق شده است.

این در حالی است که منیر سیال، رئیس شاخه سیاسی گروه احرارالشام، یکی از گروه‌های شورشی سوریه، روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت بشار اسد روز پنج‌شنبه با آتش‌بس در وادی بردی مخالفت کرده و گزارش‌های مربوط به این آتش‌بس موقت در وادی بردی «دروغ» است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه از قول ناظر حقوق بشر سوریه گزارش می‌دهد که درگیری‌های جمعه‌شب در منطقه وادی بردی تا بامداد شنبه ادامه یافته و بر اثر آن هفت سرباز ارتش سوریه و دو غیرنظامی کشته شده‌اند.

درگیری در وادی بردی، آتش‌بس در سوریه را که روسیه و ترکیه به تازگی به آن دست یافته‌اند تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

آتش‌بسی که طی مذاکرات روسیه و ترکیه ترتیب داده شده هم‌اینک در بیشتر مناطق سوریه برقرار است، اما این آتش‌بس شامل گروه حکومت اسلامی (داعش) و گروه جبهه فتح‌الشام، از گروه‌هایی که پیش از این به القاعده وابسته بود، نمی‌شود.

دولت بشار اسد می‌گوید که فتح‌الشام در وادی بردی حضور دارد، اما گروه‌های شورشی این موضوع را تکذیب می‌کنند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه یعنی از حدود شش سال پیش، بیش از ۳۱۰ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده و حدود نیمی از مردم این کشور آواره شده‌اند.

دست‌کم ۴۳ کشته بر اثر انفجار بمب در شمال سوریه

در همین حال روز شنبه خبر رسید که انفجار یک بمب کارگذاری‌شده در یک خودرو در بازاری پرازدحام در شهر اعزاز در شمال سوریه دست‌کم ۴۳ کشته بر جای گذاشت.

شهر اعزاز که نزدیک مرز ترکیه قرار دارد در کنترل مخالفان حکومت بشار اسد است و بسیاری از شورشیان که پس از بازپس‌گیری حلب توسط نیروهای دولتی از حلب بیرون رفته‌اند به اعزاز نقل مکان کرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار شنبه در اعزاز را برعهده نگرفته است.

در ماه‌های گذشته نیز انفجارهای مشابهی در این شهر رخ داد که مخالفان، گروه حکومت اسلامی را مسئول آنها معرفی کردند.

XS
SM
MD
LG