لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

طرح «تحریم‌های غیراتمی برای ایران» بار دیگر در سنای آمریکا به جریان افتاد


مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا
مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، روز سه‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه، به همراه تاد یانگ و جان کورنین، دو سناتور جمهوری‌خواه دیگر، بار دیگر طرح افزایش تحریم‌های ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای را ارائه کرد.

بر اساس آن چه در وب‌سایت مارکو روبیو منتشر شده است، طرح پیشنهادی در صورت تصویب در کنگره آمریکا تحریم‌های شدیدی را در زمینه‌های مالی و اقتصادی بر ایران به دلیل آن چه «اقدامات تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی» خوانده شده، اعمال خواهد کرد.

اقدامات تحریک‌آمیز ایران شامل آزمایش موشک‌های بالیستیک، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم بین‌المللی خوانده شده است.

آقای روبیو درباره ارائه این طرح گفته است که «پس از چند سال امتیازات یک‌طرفه و انعطاف‌های دولت پیشین [اوباما]، حالا زمان اقدامات متقابل ایالات متحده آمریکا علیه حمایت ایران از تروریسم و اقدامات تهدیدآمیز این کشور در زمینه موشک‌های بالیستیک و نقض فاحش حقوق بشر است.»

این سناتور جمهوری‌خواه در روزی از طرح تحریمی خود دوباره رونمایی کرد که دو خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس از آمریکا گزارش دادند که رئیس‌ جمهوری این کشور قرار است روز ۲۵ ژانویه، چهارشنبه، قانونی را امضا کند که از جمله موقتا جلو ورود پناهجویان را می‌گیرد. این قانون در عین حال روند صدور روادید برای شهروندان ایران، سوریه، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن را موقتا محدود می‌کند.

مارکو روبیو که در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقیب دونالد ترامپ شمرده می‌شد گفته است آماده همکاری با دولت آقای ترامپ برای پاسخگویی ایران در زمینه تهدیدهای هسته‌ای و غیرهسته‌ای است.

آقای روبیو از منتقدان سرسخت دولت باراک اوباما در زمینه مذاکره با ایران بود.

طرح این سه سناتور برای اولین بار در ماه دسامبر سال گذشته توسط مارکو روبیو و جان کورنین، همراه مارک کرک و کلی آیوت دو سناتور جمهوری‌خواه دیگر به مجلس سنا تسلیم شد.

بر اساس این طرح، تحریم‌های تازه‌ای علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هواپیمایی ماهان اعمال خواهد شد.

در این طرح هواپیمایی ماهان به عنوان خطی هوایی که به سپاه پاسداران در گسترش تروریسم و جنگ طلبی کمک می‌کند، معرفی شده است.

بر اساس این طرح همچنین واحد جدیدی در وزارت خزانه‌داری آمریکا برای نظارت و شناسایی نهادهایی تشکیل خواهد شد که مالکیت ۲۵ درصد یا بیشتر آنها در اختیار سپاه پاسداران است تا تحریم‌هایی بر آنها اعمال شود.

در بخش دیگری از این طرح، تحریم‌های فعلی در حوزه حقوق بشر افزایش خواهد یافت و تحریم‌هایی جدیدی نیز به دلیل نقض حقوق بشر اعمال خواهد شد.

در این طرح همچنین باید در مورد «شهروندان آمریکایی بازداشت شده یا ربوده شده از سوی دولت آمریکا در کنگره شفاف سازی شود و نیز اقدامات دولت آمریکا برای آزادی آنها توضیح داده شود.»

بخش دیگری از این طرح شامل اعمال تحریم جدید علیه اشخاصی می‌شود که آگاهانه به برنامه موشکی بالیستیکی ایران کمک می‌کنند. نهادهایی که مالکیت ۲۵ درصد یا بیشتر آنها به سازمان‌های ایرانی دارای نقش کلیدی در برنامه موشکی ایران تعلق دارند هم مشمول تحریم می‌شوند.

سازمان صنایع هوافضا، گروه صنعتی شهید همت و گروه صنعتی شهید باکری به عنوان چنین سازمان‌هایی معرفی شده‌اند. اعمال تحریم بر اشخاصی که در بخش‌هایی از اقتصاد ایران به طور مستقیم یا غیرمستقیم به برنامه موشکی ایران کمک می‌کنند نیز از دیگر موارد این طرح است.

پیشتر در اواسط آذرماه روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز به نقل از نمایندگان کنگره آمریکا گزارش داده بود که گروه منصوب دونالد ترامپ برای انتقال قدرت در این کشور درصدد راهی برای تحریم ایران به نحوی است که با توافق هسته‌ای منافاتی نداشته باشد.

بر اساس این گزارش تحریم‌های احتمالی شامل اقداماتی در رابطه با برنامه موشکی ایران یا ناظر به سوابق حقوق بشر در جمهوری اسلامی بود. منابعی در کنگره آمریکا به این روزنامه گفته‌ بودند که طراحی این تحریم‌های تازه قرار است به گونه‌ای انجام شود که موجب لغو برجام نشود.

گزارش این روزنامه یک روز پس از آن منتشر شده بود که سنای آمریکا قانون تحریم‌های ایران را برای ده سال دیگر تصویب کرد، اتفاقی که واکنش شدید ایران را به دنبال داشت و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی آن را نقض برجام خواند.

XS
SM
MD
LG