لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۵

پایان محکومیت احسان مازندرانی؛ رضا شهابی «برای بازگشت به زندان تحت فشار است»


رضا شهابی (چپ) و احسان مازندرانی
رضا شهابی (چپ) و احسان مازندرانی

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره آزادی احسان مازندرانی، مدیرمسئول سابق روزنامه فرهیختگان، سندیکای کارگران شرکت واحد خبر داده است که با وجود «پایان حبس» رضا شهابی، عضو هیئت مدیره این سندیکا، دادستانی تهران او را برای بازگشت به زندان «تحت فشار» گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هوشنگ پوربابایی وکیل احسان مازندرانی، روز شنبه ۲۳ بهمن خبر داد که موکلش در این روز پس از «پایان محکومیت» از زندان آزاد شده است.

آقای پوربابایی روز ۱۷ آذر در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرده بود که بنا به نظر پزشکی قانونی، بیماری موکلش «برقرار است و حضورش در زندان باعث تشدید بیماری‌اش می‌شود».

او همچنین پیش از این خبر داده بود که درخواست آزادی مشروط موکلش به دادستانی ارائه شده است.

احسان مازندرانی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» در دادگاه انقلاب تهران به هفت سال زندان محکوم شده بود، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال کاهش یافت.

او آبان ۹۴ به همراه آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، و سامان صفرزایی دستگیر شد.

اطلاعات سپاه پاسداران این روزنامه‌نگاران را متهم کرده که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» هستند اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و علی مطهری، نماینده تهران، این نظر را تأیید کرده بودند که هدف از این بازداشت‌ها «تسویه حساب سیاسی» بوده است.

آقای مازندرانی در طول بازداشت خود یک بار به مدت بیش از ۵۰ روز، و یک بار دیگر به مدت ۱۸ روز اعتصاب غذا کرده بود.

در همین حال وب‌سایت سندیکای کارگران شرکت واحد خبر داد که رضا شهابی، عضو هیئت مدیره این سندیکا، با وجود «پایان دوره حبس» از سوی دادستانی تهران برای بازگشت به زندان «تحت فشار قرار گرفته است».

آقای شهابی روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ بازداشت و به شش سال زندان محکوم شده بود.

بر اساس این گزارش، آقای شهابی به دلیل «ضرب و شتم مأموران امنیتی» در زمان بازداشت و بازجویی، در دوره محکومیت دو بار تحت عمل جراحی (گردن و کمر) قرار گرفت و به دلیل وضعیت جسمی «بسیار وخیم» مسئولان قضایی پس از تأیید پزشکی قانونی و اخذ وثیقه سنگین، با مرخصی استعلاجی او برای مدت باقی مانده حبس موافقت کرده بودند.

به گفته این وب‌سایت، با احتساب این مرخصی استعلاجی محکومیت آقای شهابی روز ۱۶ اردیبهشت ۹۴ پایان یافته بود و مسئولان قضایی نیز این موضوع را به صورت «شفاهی» اعلام کرده بودند.

بر اساس این گزارش، دولت ایران در گزارشی به سازمان جهانی کار اعلام کرده که رضا شهابی «از زندان آزاد شده و بر سر کار خود بازگشته است، در حالی که او هنوز از کار اخراج و تحت فشار برای بازگشت به زندان است».

به گفته این وب‌سایت، دادستانی تهران در تماس تلفنی با رضا شهابی اعلام کرده که با سه ماه از مرخصی استعلاجی او موافقت نشده بود و او باید به زندان «مراجعه کند».

بر اساس این گزارش، دادستانی تهران همچنین «با اخطارکتبی و تماس‌های تلفنی مکرر به وثیقه‌گذار» از او خواسته که آقای شهابی را «تحویل زندان دهد» و «در غیر این صورت وثیقه را ضبط خواهد کرد».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ضمن اعتراض به این اقدام دادستانی تهران خواستار «آزادی بی‌قید و شرط» رضا شهابی و دیگر فعالان کارگری و همچنین خواستار لغو احکام صادره شده علیه ابراهیم مددی و داود رضوی، دو عضو دیگر این سندیکا، شده است.

ابراهیم مددی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم عمومی از طریق حضور در تجمعات غیرقانونی» به پنج سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

داود رضوی نیز با اتهامات مشابهی روبه‌رو است و دادگاه انقلاب تهران او را به پنج سال زندان محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG