لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

سازمان ملل: سال ۲۰۱۶ بدترین سال برای کودکان در جنگ داخلی سوریه بود


کفش‌های دختر سه ساله در کنار تن بی‌جانش در حاشیه شرقی حلب. «حیا»، چند ساعت پیش از پایان سال ۲۰۱۶ در بمباران کشته شد.
کفش‌های دختر سه ساله در کنار تن بی‌جانش در حاشیه شرقی حلب. «حیا»، چند ساعت پیش از پایان سال ۲۰۱۶ در بمباران کشته شد.

سازمان ملل متحد می‌گوید سال گذشته میلادی، بدترین سال برای کودکان در جنگ داخلی سوریه بود؛ جنگی که طی شـش سال گذشته ادامه داشته و در سال ۲۰۱۶، جان بیش از ۶۵۰ کودک سوری را گرفته و میلیون‌ها تن از آن‌ها را در آوارگی نگه داشته‌است.

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، ۲۳ اسفند ماه گفته در سال گذشته میلادی شمار «کشته‌ها، قطع عضو و سربازگیری از میان کودکان، به‌طور مشخصی رشد کرده است».

مدیر بخش خاورمیانه در یونیسف، گفته است «عمق این رنج، بی‌سابقه است». خرت کپلار می‌گوید «میلیون‌ها کودک سوری، هر روز، زیر حملات بودند؛ زندگی آن‌ها زیر و رو شده‌است».

بنا بر گزارش یونیسف، دست‌کم ۶۵۲ کودک سوری، مستقیما به‌دلیل نبردها در آن کشور کشته شده‌اند؛ این شمار از قربانیان خردسال، ۲۰ درصد بیشتر از رقمی‌ست که در سال گذشته میلادی برآورد شده بود.

از این میان دست‌کم ۲۵۵ کودک، در مدرسه، یا نزدیک مدرسه، کشته شده‌است.

بسیاری از کودکان مستقیما هدف قرار گرفته یا در جریان بمباران و حملات دیگر کشته شده‌اند، اما شمار قابل ملاحظه‌ای نیز به‌خاطر دسترسی نداشتن به پزشک و خدمات اولیه امدادی، جان خود را از دست داده است.

یونیسف می‌گوید دست‌کم ۸۵۰ مورد از سربازگیری از کودکان را شناسایی کرده‌است. رقمی که، باز هم در مقایسه با سال ۲۰۱۵ بیشتر است و دو برابر افزایش پیدا کرده.

دست‌کم ۶ میلیون کودک سوری با کمک‌های بین‌المللی و انسان‌دوستانه است که قادر به ادامه زندگی‌اند. ۲.۳ میلیون نفر از آن‌ها در ترکیه، لبنان، اردن، مصر و عراق، پناه گرفته‌اند. و در نهایت آن‌که نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر از آن‌ها در همین لحظه بدون دسترسی به کمک‌ و امدادرسانی، «تحت محاصره» قرار دارند.

گزارش یونیسف دو روز پیش از ورود جنگ داخلی سوریه به هفتمین سال پیاپی، منتشر می‌شود. جنگی که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده، صدها هزار کشته برجای گذاشته، دست‌کم نیمی از جمعیت کشور را آواره کرده، مناطق عمده اقتصادی و اجتماعی سوریه و شماری از مراکز تمدن آن کشور را در مرز نابودی قرار داده‌است.

XS
SM
MD
LG