لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

دادگاهی در مریلند نیز علیه فرمان دوم مهاجرتی ترامپ حکم داد


به دنبال رای قاضی فدرال ایالت هاوایی در تعلیق فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، یک قاضی فدرال در ایالت مریلند نیز علیه این طرح رییس‌جمهوری ایالات متحده رای داد که سفر شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان‌نشین به آمریکا را ممنوع کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه ۲۶ اسفند گزارش داد که تئودور چوانگ، قاضی فدرال ایالت مریلند هم به مانند قاضی فدرال ایالت هاوایی در حکم خود برای تعلیق فرمان مهاجرتی آقای ترامپ به گفته‌های پیشین او استناد کرده و آن را در راستای ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا دانسته است.

وکلای دولت آمریکا این بحث را رد می‌کنند که آقای ترامپ با این طرح مسلمانان را هدف قرار داده است، اما قاضی چوانگ در بیانیه خود عنوان کرده که اظهارات خود آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی و وعده‌ای که برای اعمال ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا داده بود، اینجا نیز «کاملا صدق می‌کند».

حکم قاضی فدرال ایالت مریلند به‌طور خاص علیه این بخش از فرمان دونالد ترامپ است که ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و لیبی به خاک آمریکا را به مدت ۹۰ روز ممنوع می‌کند در حالی که حکم قاضی فدرال ایالت هاوایی کل فرمان را به‌طور موقت تعلیق می‌کند که شامل مسئله پذیرش پناهجویان نیز می‌شود.

قاضی چائونگ گفته که شاکیان نتوانسته‌اند دلایلی ارائه کنند که توقف موقت پذیرش پناهجویان در تعارض با اصول قانون اساسی کشور است.

پیش از این مقامات دولت ایالات متحده اطمینان داده بودند که فرمان بازبینی‌شده آقای ترامپ در دعواهای حقوقی پیروز خواهد شد.

آقای ترامپ به دنبال حکم قاضی فدرال ایالت واشینگتن در تعلیق فرمان مهاجرتی اول خود و رای دادگاه تجدیدنظر در تایید این حکم، تغییراتی در فرمان خود ایجاد کرد، و از جمله عراق را از فهرست اولیه کشورهای شامل ممنوعیت سفر حذف کرد یا در رابطه با پذیرش پناهجویان از این شش کشور این تبصره را برداشت که برای اقلیت‌های دینی این کشورها تفاوت قائل می‌شد.

با این حال چند ایالت آمریکا علیه این فرمان دست به اقدام قضایی زدند با این توضیح که فرمان جدید آقای ترامپ از نظر اصولی تفاوت چندانی با فرمان اولیه ندارد.

قاضی تئودور چائونگ نیز در اظهارات خود به این تغییرات اشاره داشت و گفت: «علی‌رغم این تغییرات، اظهارات علنی [دونالد ترامپ] در گذشته همچنان شاهد معتبری است که هدف از فرمان اجرایی دوم تحقق ممنوعیت سفر مسلمانان است».

فرمان مهاجرتی دوم دونالد ترامپ قرار بود از روز پنج‌شنبه اجرایی شود، اما رای قضات فدرال آمریکا شرایط را تغییر می‌دهد. آقای ترامپ با انتقاد از این رای عنوان کرده که در صورت لزوم پرونده را به دیوان عالی خواهد برد.

XS
SM
MD
LG