لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

وزیر خارجه آمریکا خواستار رویکرد جدیدی در برخورد با کره شمالی شد


رکس تیلرسون (چپ) در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن.
رکس تیلرسون (چپ) در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ اسفند گفت افزایش تهدیدهای ناشی از برنامه‌ هسته‌ای کره شمالی ضرورت یک «رویکرد جدید» در قبال این کشور را به خوبی ثابت می‌کند. ولی او جزییات اقدامات مشخص دولت دونالد ترامپ در این زمینه را اعلام نکرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای تیلرسون در اولین بخش از سفر خود در مقام وزیر خارجه به کشورهای آسیای شرقی این سخنان را در یک کنفرانس خبری پس از مذاکره با همتای ژاپنی خود بیان کرد.

این نخستین بار است که این مدیر سابق شرکت نفتی اکسون موبیل، از آغاز عهده‌داری مقام وزارت خارجه در ماه فوریه در یک چنین کنفرانس خبری شرکت می‌کرد.

او گفت دو دهه اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات از جمله کمک‌هایی که آمریکا به کره شمالی داده است، به هدف خود برای غیرهسته‌ای کردن این کشور نرسیده‌اند.

او افزود: «دو دهه تلاش شکست خورده است. این اقدامات شامل دوره‌ای است که آمریکا با هدف تشویق کره شمالی برای تغییر رویکردش به آن کشور ۱.۳۵ میلیارد کمک کرد. در برابر این تهدیدهای فزاینده کاملا مشخص است که به رویکرد دیگری نیاز داریم. بخشی از هدف سفر من به منطقه تبادل نظر در مورد همین رویکرد جدید است».

یک مقام وزارت خارجه ژاپن گفت‌وگو در مورد رویکرد جدید در برخورد با کره شمالی را بدون دادن جزییات تایید کرد.

رکس تیلرسون در روزهای آینده به کره جنوبی و چین سفر خواهد کرد. روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه گزارش داد او به چین هشدار خواهد داد که اگر آن کشور به حد کافی در زمینه برنامه‌ هسته‌ای و موشکی کره شمالی به آن کشور فشار نیاورد، آمریکا سامانه دفاع ضد موشکی خود در خاک کره جنوبی را تقویت خواهد کرد و بانک‌های چینی را با اقدامات سختگیرانه و تنبیهی هدف می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت آقای تیلرسون با دوستان و شرکای آمریکا در آسیا در مورد گام‌های بعدی در برخورد با کره شمالی مذاکرات «جدی و همه جانبه‌ای» خواهد داشت ولی بعید است اولین سفر او به نتایج ملموسی منجر شود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که سخنگوی وزارت خارجه چین پیشنهاد هفته گذشته وزیر خارجه آن کشور را تکرار کرد که رئوس اصلی آن قطع آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی و متوقف کردن مانورهای نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا و به جای آن تلاش برای مذاکره است.

اما رکس تیلرسون با صراحت گفت از چین، تنها متحد کره شمالی، انتظار دارد اقدامات بیشتری انجام دهد.

او گفت: «ما با مقامات چین در مورد اقداماتی که آنها ممکن است برای تاثیرگذاری بر روش برخورد کره شمالی با آینده سلاح‌های هسته‌ای آن کشور مناسب تشخیص دهند مذاکره خواهیم کرد».

ژاپن مشتاق است از جزییات سیاست دولت جدید آمریکا در برخورد با تهدیدهای فزاینده کره شمالی و افزایش قدرت اقتصادی و نظامی چین در منطقه مطلع شود ولی در عین حال ترجیح می‌دهد از هرگونه جنگ تجاری پرهیز کند.

آقای تیلرسون در سفر خود به توکیو با نخست‌وزیر و وزیرخارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از محورهای اصلی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ هشدار به متحدان قدیمی آمریکا از جمله ژاپن بود که در ازای برخورداری از حمایت نظامی و امنیتی آمریکا باید در پرداخت هزینه‌های آن سهم بیشتری تقبل کنند.

آقای تیلرسون در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ژاپن در این زمینه با لحن بسیار نرم‌تری صحبت کرد و گفت: «هر چند فضای امنیتی این منطقه چالش برانگیز است آمریکا به تقویت نقش خود متعهد است و ما از افزایش مسئولیت، تعهد و نقش ژاپن در این زمینه استقبال می کنیم».

XS
SM
MD
LG