لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

بشار اسد: حمله شیمیایی به خان شیخون ۱۰۰ درصد ساختگی بود


بشار اسد می‌گوید که ارتش او اصلا سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و همه این سلاح‌ها را سال ۲۰۱۳ از بین برده است.
بشار اسد می‌گوید که ارتش او اصلا سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و همه این سلاح‌ها را سال ۲۰۱۳ از بین برده است.

رییس‌جمهوری سوریه می‌گوید که حمله شیمیایی اخیر در خان شیخون یک رخداد «۱۰۰ درصد ساختگی» بود تا آمریکا بتواند حمله به ارتش سوریه را توجیه کند.

بشار اسد در مصاحبه‌ اختصاصی با خبرگزاری فرانسه که روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین منتشر شد گفت: «تصور ما این است که غرب، به‌ویژه ایالات متحده، با تروریست‌ها ارتباط نزدیکی دارد. آنها این ماجرا را ساختند که بتوانند بهانه‌ای برای حمله داشته باشند».

آمریکا هشدار داده است که اگر بشار اسد در جنگ داخلی سوریه سلاح شیمیایی استفاده کند، آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، همان طور که هفته گذشته نیز در واکنش به حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در استان ادلب، واشینگتن با شلیک ۵۹ موشک تام هاوک به پایگاه هوایی «الشعیرات»، به این حمله واکنش نشان داد.

اما بشار اسد تاکید کرده که حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون «به طور حتم، صد درصد ساختگی بوده است».

لینک مستقیم

بر اساس برآوردهای گروه ناظر بر حقوق بشر در سوریه، در جریان این حمله ۸۷ نفر کشته شدند که ۳۱ نفر آنها کودک بودند، اما اسد می‌گوید که تنها «شاخه القاعده» بوده که مدارکی در رابطه با این حمله ارائه کرده است.

اشاره وی به جبهه النصره است که پیش از این شاخه القاعده در سوریه به شمار می‌آمد و اکنون در شمار گروه‌هایی است که کنترل استان ادلب را بر عهده دارد.

تصاویری که از حمله به شهرک خان شیخون منتشر شده، قربانیان را نشان می‌دهد که دچار تشنج شده و کف از دهان‌شان بیرون می‌آید. با این حال بشار اسد عنوان می‌کند که این تصاویر چیزی را ثابت نمی‌کند: «مشخص نیست که چنین اتفاقی افتاده یا نه، چون چطوری می‌توان اصالت یک ویدیو را تایید کرد. این روزها ویدیوهای جعلی بسیاری منتشر می‌شود».

وی می‌افزاید: «ما نمی‌دانیم که آن کودکان در خان شیخون کشته شده‌اند یا نه. آیا آنها اصلا مرده‌اند؟»

به گفته او، خان شیخون هیچ موقعیت و ارزش استراتژیکی ندارد و حتی خط مقدم هم نیست. آقای اسد سپس تاکید می‌کند که «این داستان به هیچ وجه قانع‌کننده نیست».

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در حال حاضر تحقیقات خود را درباره این حمله آغاز کرده، اما مسئله اینجاست که روسیه قطعنامه شورای امنیت را که در آن بر همکاری دمشق برای انجام تحقیقات تاکید شده بود، وتو کرده است.

اسد می‌گوید، او «فقط زمانی می‌تواند اجازه تحقیقات را بدهد که این تحقیقات بی‌طرفانه باشد، وقتی که دمشق اطمینان یابد که کشورهای بی‌طرف در این تحقیقات نقش دارند و با انجام این کار دنبال اهداف سیاسی نیستند».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که او در این مصاحبه بارها عنوان کرده که دیگر هیچ سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و همه این سلاح‌ها را با وساطت روسیه در سال ۲۰۱۳ برای پرهیز از حمله نظامی آمریکا از بین برده است.

اما سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، حکومت اسد را متهم کرده که دست‌کم دو بار در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از گاز کلر استفاده کرده است.

بشار اسد در انتهای این مصاحبه اذعان می‌کند که ایالات متحده هر زمان دیگری ممکن است حمله کند، با این حال وی اطمینان دارد که نیروهای او مرعوب نخواهند شد: «قدرت آتش ما، توان ما برای حمله به تروریست‌ها با این حملات کم نمی‌شود».

XS
SM
MD
LG