لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

روحانی: مردم باید بین قاضی و وکیل انتخاب کنند؛ ابراهیم رئیسی هشدار داد


حسن روحانی (راست) و ابراهیم رئیسی دو نامزد اصلی انتخابات سفرهایشان به مراکز استان‌های مختلف ایران را افزایش داده‌اند.
حسن روحانی (راست) و ابراهیم رئیسی دو نامزد اصلی انتخابات سفرهایشان به مراکز استان‌های مختلف ایران را افزایش داده‌اند.

رییس‌جمهوری ایران در سفر به ساری گفته که ما به عقب بر نمی‌گردیم و مردم ایران باید بین قاضی و وکیل انتخاب کنند. ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی او، نیز در اصفهان به حسن روحانی هشدار داده که «می‌دانید قلب من صندوقچه اسرار است و اگر لب به سخن بگشایم کسی حریفم نیست».

سه روز مانده به زمان برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ایران، دو نامزد اصلی این رقابت‌ها سفرهایشان به مراکز استان‌های مختلف ایران را افزایش داده‌اند و حسن روحانی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، علاوه بر تبریز به ساری نیز سفر کرد.

رییس‌جمهوری ایران در ساری گفت: «آیا می‌خواهید دو مرتبه هر روز در انتظار آن باشیم که ببینیم قطعنامه جدیدی علیه ملت ایران تصویب شده است؟ یا هر روز می‌خواهیم بشنویم گشایش جدیدی برای ملت ایران ایجاد شده است؟»

به گزارش رسانه ستاد حسن روحانی، وی تاکید کرد که مردم ایران «باید بین قاضی و وکیل انتخاب کنند»، چرا که به گفته او، «قاضی حکم صادر می‌کند و حکمش را ابلاغ می‌کند. وکیل از مردم دفاع می‌کند».

اشاره آقای روحانی می‌تواند به ابراهیم رئیسی به عنوان قاضی دادگاه‌های انقلاب و خودش به عنوان «حقوقدان» باشد.

وی با اشاره به اظهارات و برنامه‌های رقیب اصولگرایش اظهار داشت: «ما از دیگران می‌پرسیم، می‌گوییم اگر برنامه‌ای غیر از برنامه سال ۹۰ و ۹۱دارید اعلام بفرمایید. چرا تبلیغ می‌کنید که دین مردم به خطر افتاده و این دولت به فکر دین مردم نیست؟ حافظ دین، خود مردم هستند نه دولت! شما نه قیم دین مردم هستید نه قیم دنیای مردم».

رییس‌جمهوری اسلامی ایران پیشتر در مناظره‌های انتخاباتی، ابراهیم رئیسی را متهم کرده بود که با به کار گرفتن تیم محمود احمدی‌نژاد در ستاد انتخاباتی خود به دنبال بازگشت به گذشته و پمپاژ پول در جامعه از طریق افزایش یارانه‌ها است که موجب تورم شدید در ایران شد. وی همچنین در مناظره سوم از آقای رئیسی خواست تا امام هشتم شیعیان را صرف امور انتخاباتی خود نکند و آن را «برای مردم نگه دارد».

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود خطاب به هوادارانش گفت: «عده‌ای می‌خواهند مردم را مایوس کنند تا پای صندوق نیایند. هر آنچه درباره آزادی می‌گویید شدنی است، فقط پای صندوق آرا بیایید».

گزارش دیگری است که مجمع روحانیون مبارز از تشکل‌های اسلامی چپگرا عصر دوشنبه در انتخابات از حسن روحانی حمایت کرد. ریاست این تشکیلات با محمد خاتمی است که پیشتر در یک پیام ویدئویی از ادامه ریاست جمهوری آقای خاتمی حمایت کرده بود.

تشکل رقیب، یعنی جامعه روحانیت مبارز، از ابراهیم رئیسی اعلام حمایت کرده است.

هشدار رئیسی به روحانی

همزمان با سفرهای تبلیغاتی رییس‌جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی نیز که پس از کناره‌گیری محمدباقر قالیباف به نامزد اصلی اصولگرایان تبدیل شده است، به اصفهان رفت و در میدان نقش جهان این شهر سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اعلام کرد که «نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود؛ بلکه راهبرد ما تغییر به نفع مردم است».

آقای رئیسی خطاب به دولت حسن روحانی گفت که «شما برای برجام پیش پرداخت کردید و در قلب راکتور بتن ریختید اما تعهد طرف مقابل باید نقد شود. برجام چک نقد نشده است و به دولت انقلابی نیاز دارد تا این چک را نقد کند».

اشاره این نامزد اصولگرایان به توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۲ است که بر اساس یکی از بندهای آن، راکتور آب سنگین اراک باید بازطراحی شود.

دولت یازدهم این ادعا را رد کرده که قلب راکتور اراک با بتن پر شده است.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «شما می‌آیید برای پاسخ به مردم به صورت نمادین نسخه‌ای از حقوق شهروندی را رونمایی می‌کنید؟ مشکل مردم حقوق شهروندی است؟ از مولفه‌های دولت مهدوی تقوا و کارآمدی است. مشکل ما برنامه نیست. نوبت اقدام و عمل است و دوران حرف درمانی به پایان رسیده است».

وی در ادامه به رییس‌جمهوری ایران هشدار داد: «آقای روحانی! می‌دانید قلب من صندوقچه اسرار است و اگر لب به سخن بگشایم کسی حریفم نیست اما فردی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید ظرفیت داشته باشد».

این نامزد اصولگرایان افزود: «من از این کاندیداهای محترم به دلیل شغل‌هایی که داشتم هم درباره اشخاص و هم سازمان‌های‌شان اطلاعات بیشتری دارم ولی کسی که می‌خواهد سمت بگیرد اول باید ظرفیت داشته باشد».

به نظر می‌رسد اشاره ابراهیم رئیسی به اظهارات تند و تیز یک هفته اخیر و انتقادهای گسترده حسن روحانی از گذشته قضایی وی باشد، تا جایی که هفته پیش در یک سخنرانی در همدان گفت مردم ایران کسانی را نمی‌خواهند که در ۳۸ سال گذشته فقط زندان و اعدام بلد بودند.

گزارش‌ها و تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌های خبری تاکید دارند که جمعیت حاضر در میدان نقش جهان اصفهان هنگام سخنرانی آقای رئیسی با اتوبوس به این محل آورده شده بودند و حضور آنها در محله‌های اطراف باعث ترافیک سنگینی شده بود.

XS
SM
MD
LG