لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

انتقاد نماینده مجلس از حمایت فقهای شورای نگهبان از ابراهیم رئیسی


محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان از حمایت برخی از اعضای شورای نگهبان از یکی از کاندیداها انتقاد کرد.

محمود صادقی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، به حمایت علنی برخی از اعضای شورای نگهبان از ابراهیم رئیسی، یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری اعتراض کرده و نوشت: «ملاحظه می‌شود بعضی از اعضای محترم شورای نگهبان در این دوره از انتخابات همانند بعضی از ادوار گذشته اهتمام لازم به مراقبت از بی‌طرفی خود در انتخابات ندارند».

آقای صادقی همچنین تأکید کرد: «بعضی از فقهای محترم شورا شخصاً در مراسم تبلیغاتی جناب آقای رئیسی حضور می‌یابند و بعضی دیگر به‌عنوان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از او اعلام حمایت کرده‌اند. روشی که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نیز انجام و موجب غبارآلودشدن فضا شد.»

اشاره محمود صادقی به سخنان یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از نهادهای محافظه‌کار سیاسی و مذهبی در ایران، است که چندی پیش اعلام کرد اکثریت اعضای جامعه مدرسین از نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.

آیت‌الله محسن فقیهی، یک عضو جامعه مدرسین با اشاره به نشست «اکثر اعضای جامعه مدرسین» گفته بود که «در جمع‌بندی مقرر شد از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی حمایت شود.»

تمامی شش فقیه عضو شورای نگهبان از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند و محمد یزدی، ریاست این جامعه را برعهده دارد.

محمود صادقی، نماینده مجلس در نامه خود خطاب به دبیر شورای نگهبان به اصل ۹۹ قانون اساسی اشاره کرده که بر اساس آن نظارت بر انتخابات برعهده این شورا گذاشته شده است.

او نوشته است: «وقتی قانون ناظران انتخابات را موظف به بی‌طرفی کرده، بدیهی است که اعضای محترم شورای نگهبان نیز به طریق اولی موظف به رعایت بی‌طرفی و خودداری از اعلام موضع له یا علیه نامزدها هستند.»

این نماینده مجلس خطاب به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نوشته است :«انتظار می‌رود برای پاسداری از حرمت این شورا، لزوم رعایت وظیفه بی‌طرفی را به اعضای محترم متذکر شوید و از ورود هرگونه خدشه به اعتبار این نهاد جلوگیری فرمایید.»

حمایت پرمناقشه

پس از اعلام خبر حمایت جامعه مدرسین از ابراهیم رئیسی، رسانه‌ها در ایران از تکذیب این خبر از سوی برخی از اعضای این جامعه خبر دادند.

به گزارش خبرآن‌لاین، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی، آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی‌خمینی، آیت‌الله ابراهیم امینی، آیت‌الله محمدعلی فیض گیلانی(لاهیجی) حمایت از ابراهیم رئیسی را تکذیب کردند.

حمایت جامعه مدرسین از نامزدهای انتخاباتی، تاکنون به عنوان شاخصی از میزان مقبولیت آن کاندیدا در میان اقشار محافظه‌کار مذهبی محسوب شده است.

بنابر گزارش‌ها، در جلسه‌ جامعه مدرسین، از ۵۱ عضو جامعه مدرسین، تنها ۲۶ عضو حضور داشتند که ۲۱ نفر به حمایت از حجت‌الاسلام رئیسی رأی دادند.

پس از آن دفتر آیت‌الله جوادی آملی با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه حمایت وی از هر یک از کاندیداهای ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد.

«جامعتین» حامی رئیسی

یک هفته پس از اعلام نظر جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز نیز حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرد. با این همه محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت دو تشکلِ جامعه مدرسین و جامعه روحانیت قصد «فرماندهی» نیروهای محافظه‌کار را ندارند.

به رغم آنکه در بیشتر موارد حمایت این دو تشکل همفکر از یکی از نامزدها، در تعیین نامزد نهایی محافظه‌کار نقش مهمی دارد٬ محمدتقی رهبر گفته که «جامعتین نمی‌خواهد نقش آقا بالاسری را ایفا کند. جامعتین سعی دارد پدری کند و نه فرماندهی».

XS
SM
MD
LG