لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

عضو جامعه روحانیت مبارز: نظر اکثریت بر حمایت از رئیسی است


محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید نظر «اکثریت» اعضای این تشکل٬ حمایت از نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری است، اما دو تشکلِ جامعه مدرسین و جامعه روحانیت قصد «فرماندهی» نیروهای محافظه‌کار را ندارند.

آقای رهبر روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت نامهنیوز گفته است که جامعه روحانیت مبارز٬ «نظر مثبتی» به آقای رئیسی دارد.

او اضافه کرده «ممکن است برخی از افراد جامعه چنین نظری را نداشته باشند اما ملاک اکثریت است؛ اکنون نیز در خصوص آقای رئیسی اکثریت است و نه اجماع».

این روحانی اصولگرا همچنین گفته است که که میان جامعتین یعنی دو تشکل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علیمه قم٬ «تعامل معنایی و مفهومی» و «همسویی در عمل» وجود دارد.

روز پنجنشنبه نیز محمدعلی موحدی‌ کرمانی٬ دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفته بود این تشکل به محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی٬ «توجه و اعتماد» دارد٬ «اما نظر ما بیشتر بر روی آقای رئیسی است».

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که اکثریت اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست روز جمعه هفته گذشته خود از نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

در این زمینه آیت‌الله محسن فقیهی٬ از اعضای این تشکل محافظه‌کار سیاسی و مذهبی٬ نهم اردیبهشت ماه گفته بود که در جلسه‌ای که «اکثر اعضای جامعه مدرسین حضور داشتند... در جمع‌بندی مقرر شد از حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی حمایت شود».

در عین حال به رغم آنکه در بیشتر موارد حمایت این دو تشکل همفکر از یکی از نامزدها، در تعیین نامزد نهایی محافظه‌کار نقش مهمی دارد٬ محمدتقی رهبر گفته که «جامعتین نمی‌خواهد نقش آقا بالاسری را ایفا کند. جامعتین سعی دارد پدری کند و نه فرماندهی».

او همچنین با اشاره به تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) برای هماهنگی میان محافظه‌کاران در انتخابات گفته است که «در این دوره جمنا و مردمی بودن آن بیشتر مدنظر جامعتین بود، معتقدیم نباید برای مردم تعیین تکلیف شود بلکه باید اجازه دهیم خودشان تصمیم‌گیری کنند. جامعتین قصد دیکته کردن نظراتش را به مردم ندارد».

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه اظهاراتش کنار رفتن دو نامزد محافظه‌کار به نفع یکدیگر را بسته «به حال درونی خودشان» دانسته است.

او افزوده است که «از همان ابتدا مباحث بر این اساس بود که اگر همه روی یک کاندیدا به اجماع رسیدند٬ کاندیدای دیگر باید از صحنه انتخابات کنار برود. اما در عمل باید ببینیم آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر».

آقای رهبر البته اضافه کرده که «ما با آقایان رئیسی و قالیباف از نزدیک صحبت نکرده‌ایم که ببینم آیا حاضر هستند به نفع دیگری کنار بروند یا نه».

او در عین حال تعدد کاندیداها در این جناح را بر اساس «تجربه»٬ به معنای «عدم موفقیت» دانسته است.

اظهارات این عضو جامعه روحانیت مبارز در حالی بیان شده که هر سه نامزد محافظهکاران در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که تا پایان رقابت‌ها در صحنه باقی خواهند ماند و قصد کناره‌گیری را ندارند.

با این حال این گمانه مطرح است که مصطفی میرسلیم نامزد جمعیت مؤتلفه اسلامی، و محمدباقر قالیباف شهردار تهران، نهایتاً به نفع ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس، کناره بکشند تا محافظه‌کاران با یک نامزد واحد به مصاف حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری کنونی بروند.

گرچه تا اینجا هر سه نامزد اصولگرا، احتمال کناره‌گیری خود از رقابت‌ها را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG